Conrad Festival 2024
CONRAD FESTIVAL - pasmo filmowe
21-25 października 2024
Kino Pod Baranami
Pod koniec października w Krakowie odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń literackich w Polsce, czyli Festiwal Conrada. Jak co roku, zapraszamy na pasmo filmowe towarzyszące Festiwalowi, inspirowane hasłem AUTENTYCZNOŚĆ - tegorocznym motywem przewodnim imprezy. Projekcje odbędą się 21-25 października.
Więcej informacji już wkrótce.
BILETY:
28 zł (normalny)
24 zł (ulgowy)
20 zł (klubowy/senior)
Literackie Baranki Dzieciom: 18 zł
PROGRAM:
poniedziałek, 21 października
CZAS, KTÓRY POZOSTAŁ | THE TIME THAT REMAINS
(Elia Suleiman) FR/BL/IT 2009, 109’
z polskimi napisami
wtorek, 22 października
THEA ROLAND | DAS ABENTEUER EINER SCHÖNEN FRAU
| THE ADVENTURE OF THEA ROLAND
(Hermann Kosterlitz) DE 1932, 89’
z polskimi napisami
Projekcja z taśmy 35mm.
Partner: Dom Norymberski w Krakowie
środa, 23 października
MATRIX | MATRIX
(Lana Wachowski, Lilly Wachowski) US 1999, 136’
z polskimi napisami
czwartek, 24 października
PASOLINI REWORK | RIVISITAZIONE DELLO SCIOPERO, 40’
z angielskimi napisami
sound art na żywo do filmu Piera Paolo Pasoliniego
Cosimo Terlizzi & Luca Maria Baldini
Partner: Włoski Instytut Kultury w Krakowie
niedziela, 27 października
LITERACKIE BARANKI DZIECIOM
projekcja bajek & warsztaty plastyczne
O FILMACH:
CZAS, KTÓRY POZOSTAŁ | THE TIME THAT REMAINS(Elia Suleiman) FR/BL/IT 2009, 109’
MFF w Cannes 2009: Udział w konkursie głównym
“Izraelscy Arabowie” to termin polityczny określający Palestyńczyków, którzy są jednocześnie miejscowymi i outsiderami, obecnymi i nieobecnymi. To stan, w jakim znaleźli się Elia Suleiman, jego rodzina i inni Palestyńczycy, którzy postanowili zostać na swojej ziemi po 1948 roku.
Film Suleimana – myśliciela - jest zbudowany na operowaniu sprzecznościami. Prywatność zderza się z polityką, historia z histerią. Punkt widzenia reżysera jest jednocześnie lokalny i międzynarodowy, poważny i komiczny.
Czas, który pozostał to seria słodko-gorzkich szkiców, które śledzą losy jednej zwykłej rodziny.
Skomplikowanie proste kino Suleimana czyta się trochę jak poezję, gdzie każde słowo (lub każdy obraz) znaczy jakby więcej, gdzie najważniejsza jest ich kontemplacja. (Adam Kruk, Dwutygodnik)
THEA ROLAND | DAS ABENTEUER EINER SCHÖNEN FRAU | THE ADVENTURE OF THEA ROLAND
(Hermann Kosterlitz) DE 1932, 89’
Niemiecka komedia pomyłek - reprezentująca Kino Republiki Weimarskiej - z Lil Dagover w roli głównej.
Rzeźbiarka Thea Roland szuka mężczyzny o pięknym ciele, który mógłby być jej modelem. Relacja z angielskim bokserem kończy się ciążą artystki, ale kobieta decyduje się sama wychować dziecko. Jej życie jest równie niekonwencjonalne jak jej sztuka.
Film powstał na podstawie książki Jerry Suzanne de Callias. Akcja powieści rozgrywa się w Paryżu podczas I wojny światowej, natomiast w filmie została przeniesiona do Berlina lat 30. XX wieku. Artystka z przedstawicielki bohemy stała się “nową kobietą”. Jej przystosowanie do nowych czasów oddawało imponujące wyposażenie mieszkania: domowy barek, kredens, kuchenka elektryczna, stalowe krzesła, biały telefon i nowoczesna sztuka na ścianach.
Reżyser Hermann Kosterlitz wyemigrował do Hollywood, gdzie pod nazwiskiem Henry Koster był ulubionym reżyserem Jamesa Stewarta.
Partnerem pokazu jest Dom Norymberski w Krakowie.
MATRIX | MATRIX
(Lana Wachowski, Lilly Wachowski) US 1999, 136’
Oscary 2000: Najlepsze efekty specjalne, najlepszy dźwięk, najlepszy montaż, najlepszy montaż dźwięku
BAFTA 2000: Najlepsze efekty specjalne, najlepszy dźwięk
Arcydzieło gatunku rodzeństwa Wachowskich to film, który wprowadził kino science fiction do XXI wieku.
I choć właśnie minęło 25 lat od premiery, to mimo upływu lat film nic nie stracił ze swojej rewolucyjnej mocy. Ta popkulturowa hybryda inspirowana japońskimi anime, literaturą cyberpunkową oraz pracami filozofa Jeana Baudrillarda, zachwyca perfekcją realizacji.
Thomas Anderson (Keanu Reeves) w dzień pracuje jako programista w korporacji, a nocami handluje pirackimi programami komputerowymi. Wśród hakerów znany jest jako Neo. Nie wie jednak, że świat, w którym żyje jest tylko wirtualną iluzją. O istnieniu tego prawdziwego wie tylko grupka buntowników walczących z dyktaturą robotów. Przewodzi im Morfeusz (Laurence Fishburne), który pewnego dnia proponuje Neo przystanie do nich.
Gnostycka opowieść o człowieku uwięzionym w fałszywym świecie i poszukującym prawdy i wyzwolenia doskonale wpisuje się w temat przewodni tegorocznego Festiwalu Conrada Autentyczność.
PASOLINI REWORK | RIVISITAZIONE DELLO SCIOPERO, 40’
sound art na żywo do filmu Piera Paolo Pasoliniego
Cosimo Terlizzi & Luca Maria Baldini
Audiowizualny remiks dokumentu Piera Paolo Pasoliniego z sound artem na żywo.
Lo Sciopero Dei Netturbini Del 1970 (Strajk zamiataczy ulicznych z 1970 r.) to nieznany dokument Piera Paolo Pasoliniego, który pokazuje strajk zamiataczy ulic z 24 kwietnia 1970 roku. Film uważany był przez lata za zaginiony. Odnaleziono go dopiero w 2005 roku na półkach Archiwum Demokratycznego Ruchu Robotniczego (Archivio del Movimento Operaio Democratico, AAMOD).
Pasolini Rework (Rivisitazione Dello Sciopero) to reinterpretacja filmu Pasoliniego, przygotowana z okazji setnej rocznicy jego urodzin (w 2022 roku). Głos reżysera wyłania się z twarzy robotników, tworząc semantyczne i słuchowe spięcie. „Scopini” (zamiatacze ulic), jak sam ich nazywał, stanowią nośnik dla jego słów i słynnego przemówienia wygłoszonego na pogrzebie reżysera przez Alberto Moravię.
Autorem nowego montażu filmu jest Cosimo Terlizzi.
Muzykę i udźwiękowienie na żywo wykona: Luca Maria Baldini.
Dźwięki tworzone przez sample, syntezatory i instrumenty analogowe wprawiają słuchacza w stan podwyższonej percepcji i zabierają go w niezwykłą, audiowizualną podróż.
Partnerem pokazu jest Włoski Instytut Kultury w Krakowie.