kpb

HAS. KRONIKI WYOBRAŹNI - pokazy filmowe

HAS. KRONIKI WYOBRAŹNI
pokazy filmowe
kwiecień - grudzień 2025
Kino Pod Baranami

https://kinopodbaranami.pl/images_lib/doc_15244_0.jpg

Z okazji przypadającej w 2025 roku 100. rocznicy urodzin Wojciecha Jerzego Hasa zapraszamy na wyjątkowy przegląd filmów reżysera zatytułowany HAS. KRONIKI WYOBRAŹNI.

Filmy Wojciecha Jerzego Hasa w wersjach odrestaurowanych cyfrowo i z angielskimi napisami wracają do kin z okazji 100. rocznicy urodzin reżysera, która przypada w 2025 roku. Organizatorem pokazów pod hasłem HAS. KRONIKI WYOBRAŹNI jest Stowarzyszenie Kin Studyjnych. Projekcje odbywają się w ponad 60 kinach studyjnych w całej Polsce.

Pokazy to niepowtarzalna okazja do przypomnienia sobie, a niekiedy do odkrycia na wielkim ekranie twórczości tego jednego z najwybitniejszych polskich reżyserów. Wypełnione alegoriami, surrealistycznymi obrazami i psychologicznymi portretami dzieła, zmuszają do refleksji nad kondycją człowieka i jego miejscem w świecie. Nieustająco zachwycają, inspirują i fascynują. A idealnym miejscem dla tych „kronik wyobraźni” jest kino studyjne.

NADCHODZĄCE POKAZY:
Od 4 lipca do 28 sierpnia w ramach wakacyjnego festiwalu filmowego Letnie Tanie Kinobranie zostanie pokazanych sześć filmów Wojciecha Jerzego Hasa.

PĘTLA | THE NOOSE
(Wojciech Jerzy Has) PL 1957, 96'
sobota, 12 lipca, godz. 16.45
Sala Czerwona
środa, 16 lipca, godz. 18.05
Aula ASP

ROZSTANIE | GOODBYE TO THE PAST
(Wojciech Has) PL 1960, 79'
środa, 23 lipca, godz. 16.00
Sala Niebieska
Czwartek 24 lipca, godz. 20.30
Sala Niebieska

WSPÓLNY POKÓJ | ONE ROOM TENANTS
(Wojciech Has) PL 1959, 92’
sobota, 26 lipca, godz. 16.05
Sala Niebieska
wtorek, 29 lipca, godz. 18.15
Sala Czerwona

JAK BYĆ KOCHANĄ | HOW TO BE LOVED
(Wojciech Jerzy Has) PL 1963, 97'
piątek, 1 sierpnia, godz. 18.15
Sala Czerwona
niedziela, 3 sierpnia, godz. 13.15
Sala Niebieska

SZYFRY | CHIFFRE
(Wojciech Jerzy Has) PL 1966, 80’
sobota, 16 sierpnia, godz. 20.30
Sala Niebieska

SANATORIUM POD KLEPSYDRĄ | THE HOURGLASS SANATORIUM
(Wojciech Jerzy Has) PL 1973, 119’
piątek, 22 sierpnia, godz. 17.45
Sala Niebieska
wtorek, 26 sierpnia, godz.15.30
Sala Czerwona
środa, 27 sierpnia, godz. 20.15
Sala Niebieska



WCZEŚNIEJSZE POKAZY:
środa, 23 kwietnia, godz. 11.00
DOJRZAŁE KINO x SMAK -Dzień Solidarności Międzypokoleniowej
RĘKOPIS ZNALEZIONY W SARAGOSSIE | RĘKOPIS ZNALEZIONY W SARAGOSSIE
(Wojciech Jerzy Has) PL 1964, 178’

W kwietniu przypada ustanowiony przez Komisję Europejską Dzień Solidarności Międzypokoleniowej. W środę, 23 kwietnia, pokolenia połączy filmowy seans. Tego dnia widzowie cyklu Dojrzałe Kino spotkają się z uczniami szkół ponadpodstawowych na wspólnym pokazie i dyskusji o filmie Rękopis znaleziony w Saragossie Wojciecha Jerzego Hasa z 1964 roku. Gospodynią spotkania będzie red. Maria Malatyńska.

Więcej informacji TUTAJ


czwartek, 24 kwietnia, godz. 10.00
POWTÓRKA DO MATURY
LALKA | LALKA
(Wojciech Jerzy Has) PL 1968, 151’

Lalka Wojciecha Jerzego Hasa to zrealizowana z rozmachem adaptacja powieści Bolesława Prusa autorstwa jednego z najwybitniejszych polskich reżyserów. Film będzie można zobaczyć w programowanej przez Kino Pod Baranami auli ASP w czwartek, 24 kwietnia, o godzinie 10.00. Seans pod hasłem POWTÓRKA DO MATURY polecany jest w szczególności uczniom szkół ponadpodstawowych. Wprowadzenie do filmu wygłosi edukatorka filmowa dr Kaja Łuczyńska.

Więcej informacji TUTAJ



O FILMACH:
JAK BYĆ KOCHANĄ | HOW TO BE LOVED
(Wojciech Jerzy Has) PL 1963, 97'


Ekranizacja opowiadania Kazimierza Brandysa pod tym samym tytułem zrealizowana przez jednego z najwybitniejszych polskich reżyserów filmowych – Wojciecha Jerzego Hasa. Jak być kochaną oparty jest na monologach wewnętrznych głównej bohaterki. Wspomnienia Felicji przenoszą widzów nie tylko w brutalną rzeczywistość II wojny światowej, naznaczoną cierpieniem, grozą i lękiem, ale również w świat subtelnej, wrażliwej i kochającej młodej dziewczyny, która robi wszystko by uratować kochanego przez siebie i podziwianego mężczyznę.


LALKA | LALKA
(Wojciech Jerzy Has) PL 1968, 151’


Film nie należy do wiernych adaptacji jednej z najznakomitszych powieści polskiej literatury, lecz stanowi swobodną kreację w oparciu o jej wątki. Reżyser uwypuklił osobisty dramat Wokulskiego, wpisany w obyczajową mozaikę Warszawy końca XIX wieku. Cechą postaci Wokulskiego jest wewnętrzne rozdarcie spowodowane nieodwzajemnioną miłością do Izabeli Łęckiej, nieszczęściem zaś – jego nazbyt romantyczna postawa i nieporadność samotnika zagubionego w snobistycznym, groteskowym społeczeństwie, którego życie Has maluje w iście turpistycznych obrazach.


PĘTLA | THE NOOSE
(Wojciech Jerzy Has) PL 1957, 96' PL


Debiut reżyserski Wojciecha Jerzego Hasa na podstawie opowiadania Marka Hłaski. Jeden dzień z życia alkoholika przekształca się w studium samotności poddane rygorom precyzyjnej konstrukcji plastycznej, korzystającej z doświadczeń ekspresjonizmu. 

O osiemnastej ma pójść z narzeczoną Krystyną do lekarza po pigułki, które, jak próbuje wierzyć, pozwolą mu otworzyć nowy, trzeźwy rozdział. Telefony od znajomych nie pozwalają jednak spokojnie doczekać w domu czasu wizyty. Kuba wychodzi na miasto, a wędrówka po nim uświadomi mu, że jego życia nie da się zacząć na nowo…


RĘKOPIS ZNALEZIONY W SARAGOSSIE | RĘKOPIS ZNALEZIONY W SARAGOSSIE
(Wojciech Jerzy Has) PL 1964, 178’


Przedziwne perypetie Alfonsa van Wordena podczas jego podróży do Madrytu, gdzie ma objąć służbę w gwardii walońskiej, są okazją do opowiadania – przez spotykane przez niego postaci – kolejnych intrygujących historii. Bohater kilkakrotnie w zagadkowy sposób powraca do punktu wyjścia – tajemniczej karczmy i jej upiornego otoczenia, by ponownie wyruszać w znane mu czasy i przestrzenie, jednak za każdym razem wypełnione innymi postaciami i widziane z innej perspektywy.


ROZSTANIE | GOODBYE TO THE PAST
(Wojciech Has) PL 1960, 79'


Polska prowincja początku przełomu lat 50 i 60. XX wieku. Magdalena, warszawska aktorka teatralna, przyjeżdża do rodzinnego miasteczka na pogrzeb dziadka. Choć na pozór wydaje się, że czas się tutaj zatrzymał, bohaterka szybko przekonuje się, że miejsce, które dotąd wydawało się jej stałym punktem świata – już nim nie jest.


SANATORIUM POD KLEPSYDRĄ | THE HOURGLASS SANATORIUM
(Wojciech Jerzy Has) PL 1973, 119’


MFF w Cannes 1973: Nagroda Jury
FF w Trieście 1974: Złoty Asteroid
FPFF w Gdyni: Złote Lwy (Najlepsza scenografia), udział w konkursie głównym


Film jest surrealistyczną opowieścią o młodym człowieku, który odwiedza sanatorium doktora Gotarda, gdzie wędruje po pełnym tajemnic labiryncie wskrzeszonej na nowo krainy swego dzieciństwa. Jest to świat małego żydowskiego miasteczka w epoce monarchii austro-węgierskiej.

Wizjonerska, wysmakowana plastycznie, poetycka refleksja na temat natury czasu, przemijania i nieodwracalności śmierci, będąca swobodną adaptacją prozy Brunona Schulza.  Jeden z najoryginalniejszych i najpiękniejszych wizualnie filmów w historii polskiego kina, nagrodzony na festiwalach w Cannes, Trieście i Gdyni.


SZYFRY | CHIFFRE
(Wojciech Jerzy Has) PL 1966, 80’


Dramatyczny list od syna sprawia, że Tadeusz, który mieszka w Anglii od czasu klęski wrześniowej 1939 roku, wraca do kraju. Maciek opowiada mu o matce niepotrafiącej pogodzić się ze śmiercią Jędrka – młodszego syna, który zginął podczas okupacji w tajemniczych okolicznościach. Opowieści Maćka, ciągle żyjącego wojennymi wspomnieniami, są dla ojca niezrozumiałe. Tadeusz nie umie odnaleźć się w świecie niegdyś najbliższych mu ludzi...


WSPÓLNY POKÓJ | ONE ROOM TENANTS
(Wojciech Has) PL 1959, 92’


Adaptacja wydanej w 1932 roku i wówczas skandalizującej („pornograficzny paszkwil”) środowiskowej powieści Zbigniewa Uniłowskiego, który sportretował w niej członków literackiej grupy „Kwadryga”. Has odczytał ją po swojemu, ignorując ów towarzysko-personalny podtekst, łagodząc naturalistyczny ton i widząc w losach bohaterów historię bardziej uniwersalną, opowieść o młodych, niespełnionych artystach, wrażliwych outsiderach pogrążonych w marazmie i kultywujących swe wyobcowanie. Trzeci w dorobku reżysera film potwierdzający jego osobne miejsce w polskim kinie, zrealizowany z ulubionymi aktorami – z Gustawem Holoubkiem i Ireną Netto na czele – i pierwszy ze scenografem Jerzym Skarżyńskim, odtąd stałym współpracownikiem.





SPOT:




PRZEGLĄD HAS. KRONIKI WYOBRAŹNI
Organizator: Stowarzyszenie Kin Studyjnych
Partner główny: Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych
Partnerzy: Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny, 35mm, Mojeekino
Finansowanie projektu: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Patronat medialny: RMF Classic, Miesięcznik KINO, Pełna Sala
Projekt graficzny plakatu: Ewelina Gąska
Zwiastun: Ivan Krupenikov



PATRON MEDIALNY




archiwum