Filmy Wszech Czasów - trzecia edycja
FILMY WSZECH CZASÓW
ponownie
w Kinie Pod Baranami
od czerwca 2024
Cykl Filmy Wszech Czasów powraca do Kina Pod Baranami po raz trzeci! Na naszych ekranach będą pojawiać się ponadczasowe produkcje, które poprzedzą wprowadzenia przygotowane przez zaproszonych gości.
Filmy Wszech Czasów to nasz autorski program pokazów filmowej klasyki. Projekcje poprzedzone są wprowadzeniami przygotowanymi przez filmoznawców i krytyków filmowych. Większość filmów prezentowana jest w wersji odrestaurowanej cyfrowo, a niektóre wyświetlane są z taśmy 35mm. W minionym sezonie można było zobaczyć takie filmy jak Casablanca, Psychoza, Tron we krwi, Big Lebowski czy Dwunastu gniewnych ludzi.
W czerwcu 2024 roku Filmy Wszech Czasów po raz trzeci wracają do Kina Pod Baranami!
NADCHODZĄCY POKAZ W RAMACH CYKLU:
ŻYWOT BRIANA | MONTY PYTHON'S LIFE OF BRIAN
(Terry Jones) GB 1979, 94’
32 zł (normalny)
28 zł (ulgowy)
25 zł (klubowy)
OKNO NA PODWÓRZE | REAR WINDOW
(Alfred Hitchcock) US 1954, 112’
PIKNIK POD WISZĄCĄ SKAŁĄ | PICNIC AT HANGING ROCK
(Peter Weir) AU 1975, 107'
PAT GARRETT I BILLY KID | PAT GARRETT & BILLY THE KID
(Sam Peckinpah) US 1973, 106’
Legednarny film Sama Peckinpaha o dwóch legendach Dzikiego Zachodu. Pat Garrett i Billy Kid to kolejny film prezentowany w ramach cyklu Filmy Wszech Czasów. Pokazy z taśmy 35mm odbędą się w czwartek, 27 czerwca. Prelekcję wygłosi filmoznawca Michał Lesiak.
niedziela, 16 czerwca 2024
PRZED WSCHODEM SŁOŃCA | BEFORE SUNRISE
(Richard Linklater) US 1994, 97’
Nową odsłonę cyklu zainaugurował pokaz melodramatu Richarda Linklatera Przed wschodem słońca - w niedzielę, 16 czerwca 2024, o godzinie 16.00. Film został wyświetlony z taśmy 35 mm, a poprzedziła go prelekcja. którą wygłosiła Joanna Łuniewicz - filmoznawczyni, prelegentka, krytyczka i edukatorka filmowa, która specjalizuje się w zagadnieniach związanych z kostiumem oraz aktorstwem filmowym.
O FILMACH:
PRZED WSCHODEM SŁOŃCA | BEFORE SUNRISE(Richard Linklater) US 1994, 97’
MFF w Berlinie 1995: Srebrny Niedźwiedź za Najlepszą Reżyserię
Francuska studentka Celine (Julie Delpy) i Amerykanin Jesse (Ethan Hawke) poznają się w pociągu jadącym do Wiednia. Ona zmierza w stronę Paryża, gdzie w następnym tygodniu ma zacząć zajęcia na Sorbonie. On - do Wiednia, miasta skąd ma odlecieć z powrotem do Stanów. Od pierwszego spojrzenia coś przyciąga ich do siebie. Zaczynają rozmawiać, razem jedzą posiłek w wagonie restauracyjnym, a gdy docierają do Wiednia, Jesse namawia Celine, by wysiadła razem z nim. Błahe rozmowy przeradzają się w poważne tematy, a wzajemne zauroczenie w uczucie…
PAT GARRETT I BILLY KID | PAT GARRETT & BILLY THE KID
(Sam Peckinpah) US 1973, 106’
BAFTA 1974 - nominacje: Nagroda im. Anthony'ego Asquitha za najlepszą muzykę filmową (Bob Dylan), Najbardziej obiecujący pierwszoplanowy debiut aktorski (Kris Kristofferson)
Pat Garrett i Billy Kid opowiada o ostatnim okresie życia Billy’ego. Ścigany przez prawo Billy zostaje ostrzeżony przez Pata Garretta – dawnego przyjaciela przestępcy, a obecnie szeryfa i łowcę nagród – i nakłaniany do opuszczenia Nowego Meksyku. Lekceważy jednak dobre rady, zostaje aresztowany i skazany na śmierć. Tuż przed wykonaniem wyroku udaje mu się uciec, zabijając dwóch zastępców szeryfa, i powrócić do swojej bandy. Wówczas Garrett z dwoma mężczyznami rozpoczyna polowanie na Kida...
PIKNIK POD WISZĄCĄ SKAŁĄ | PICNIC AT HANGING ROCK
(Peter Weir) AU 1975, 107'
BAFTA: Najlepsze zdjęcia (Russell Boyd)
SATURNY: Najlepsze zdjęcia (Russell Boyd)
Sobota, 14 lutego 1900 roku. Dzień Świętego Walentego. Grupa uczennic z elitarnej szkoły z internatem Appleyard College w stanie Victoria, wybiera się na piknik w okolice owianej tajemnicą Wiszącej Skały. Po obiedzie, w blasku popołudniowego słońca, cztery dziewczęta oraz nauczycielka oddalają się od reszty. Wraca tylko jedna z nich…
MAMMA ROMA | MAMMA ROMA
(Pier Paolo Pasolini) IT 1962, 104’
MFF w Wenecji 1962 - nominacja: Złoty Lew - Udział w konkursie głównym (Pier Paolo Pasolini)
Pasolini nakreślił w filmie dramatyczny obraz życia rzymskiej prostytutki, znanej jako Mamma Roma i jej syna Ettore.
Bohaterowie żyją wśród alfonsów, złodziei, niebieskich ptaków i kobiet lekkich obyczajów, ludzi przegranych i trwających w poczuciu beznadziejności swej egzystencji. Bohaterka bezskutecznie usiłuje uwolnić się od swego sutenera, by rozpocząć nowe, uczciwe życie, a przede wszystkim by zapewnić lepszą przyszłość swemu synowi. Jednak i w jej przypadku fatalizm losu okaże się siłą nie do przezwyciężenia.
OKNO NA PODWÓRZE | REAR WINDOW
(Alfred Hitchcock) US 1954, 112’
MFF w Wenecji 1954 - nominacja: Złoty Lew - Udział w konkursie głównym (Alfred Hitchcock)
ORGANIZATORZY:
Fundacja Dla Kina
Kino Pod Baranami
PATRON MEDIALNY: