kpb

Dojrzałe Kino: Perfect Days

DOJRZAŁE KINO:
PERFECT DAYS (reż. Wim Wenders)
środa, 17 kwietnia 2024, godz. 11.30
Kino Pod Baranami


https://kinopodbaranami.pl/images_lib/doc_14220_0.jpg

Nominowana do Oscara medytacja nad prostotą i pięknem życia. Perfect Days nowe dzieło Wima Wendersa osadzone we współczesnym Tokio to kolejny film prezentowany w cyklu Dojrzałe Kino. Pokaz w środę, 17 kwietnia (wyjątkowo o godz. 11.30), poprzedzi prelekcja, a po seansie odbędzie się dyskusja.

Mieszkający we współczesnym Tokio Hirayama (w tej roli fantastyczny Kōji Yakusho, nagrodzony za swoją kreację na festiwalu w Cannes) to człowiek małomówny i zamknięty w sobie, jednak przepełniony miłością do świata i innych. Podążając za bohaterem, odkrywamy kolejne rytuały, w które angażuje się on z całkowitym oddaniem. Z czasem nawet prozaiczna praca Hirayamy, porządkującego miejskie toalety, okazuje się niezwykłym ceremoniałem.

Ścieżką dźwiękową życia bohatera stają się harmonijne dźwięki tokijskiej ulicy oraz utwory w wykonaniu The Velvet Underground, Lou Reeda, Patti Smith i Niny Simone. Film Wima Wendersa (Lisbon Story, Pina, Niebo nad Berlinem) to uzdrawiające, poetyckie kino zmieniające codzienność w magię.

Reżyser o filmie: Poezja nie jest czymś, co można sobie zamierzyć w filmie, lecz raczej pięknym znaleziskiem, darem, który otrzymujesz jako filmowiec, od swoich aktorów, od miejsc, od światła. Od wszystkiego, co musi się złączyć, aby utworzyć coś w rodzaju "poezji w ruchu".

Film Perfect Days został doceniony na Festiwalu w Cannes (Nagroda dla najlepszego aktora, Nagroda Jury Ekumenicznego) oraz był nominowany (jako japoński kandydat) do Oscara w kategorii Najlepszy film międzynarodowy.

Gospodynią spotkania wokół filmu będzie red. Maria Malatyńska. Na uczestników pokazu czeka poczęstunek w postaci kawy, herbaty i ciasteczek.

BILETY dla seniorów: 20 zł

O FILMIE:
PERFECT DAYS | PERFECT DAYS
(Wim Wenders) JP/DE 2023, 123’



MFF w Cannes 2023 - wygrana: Złota Palma - Najlepszy aktor (Kōji Yakusho), Nagroda Jury Ekumenicznego - Nagroda główna (Wim Wenders)
MFF w Cannes 2023 - nominacja: Złota Palma - Udział w konkursie głównym (Wim Wenders)
Oscary 2024 - nominacja: Najlepszy film międzynarodowy


Hirayama to samotny sześćdziesięciolatek, który sprząta toalety publiczne w tokijskiej dzielnicy Shibuya. Kamera z uwagą przygląda się jego codziennym rytuałom: porannemu przygotowywaniu się do wyjścia, wykonywanej z niezwykłą starannością pracy, wizytom w miejskiej łaźni, popularnej jadłodajni czy ulubionym antykwariacie. Gdy Hirayama nie pracuje, czyta dobrą - choć nie najnowszą - literaturę, w samochodzie słucha muzyki z lat 60. i 70. ze starych kaset magnetofonowych, a południową przerwę w pracy wykorzystuje na fotografowanie. Gotowe zdjęcia, niczym prawdziwy artysta, poddaje bezlitosnej selekcji i gromadzi w prywatnym archiwum. Sympatię budzi też jego kolekcja sadzonek drzew, jakie znajduje w parku, a później w domu troskliwie pielęgnuje. Z kilku migawek, które są drobnym zakłóceniem codziennej rutyny i odnoszą się do przeszłości Hirayamy, domyślamy się, że życie miejskiego eremity to jego świadomy wybór, a celebracja codzienności czyni go szczęśliwym, kochającym świat i ludzi człowiekiem.

Wim Wenders, który w swoich ostatnich filmach chętnie sięgał po formę dokumentalną, nakręcił tym razem fabułę bardzo przypominającą dokument. Obok Hirayamy drugim, równie ważnym bohaterem filmu jest japońska stolica, a tokijskie toalety, które oglądamy w tym niecodziennym portrecie miasta, to prawdziwe dzieła sztuki zaprojektowane przez znanych architektów.

ZWIASTUN:


 
 

Zrealizowano przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej

https://kinopodbaranami.pl/images_lib/doc_14220_2.jpg   

    

PARTNERZY:

            

       

 
       

    

Bookmark and Share

archiwum