SMAK, czyli Spotkania Młodych Amatorów Kina: Perfect Days
SMAK, czyli Spotkania Młodych Amatorów Kina:
PERFECT DAYS (reż. Wim Wenders)
sobota, 13 kwietnia 2024, godz. 11.00
Kino Pod Baranami
Mieszkający we współczesnym Tokio Hirayama (w tej roli fantastyczny Kōji Yakusho, nagrodzony za swoją kreację na festiwalu w Cannes) to człowiek małomówny i zamknięty w sobie, jednak przepełniony miłością do świata i innych. Podążając za bohaterem, odkrywamy kolejne rytuały, w które angażuje się on z całkowitym oddaniem. Z czasem nawet prozaiczna praca Hirayamy, porządkującego miejskie toalety, okazuje się niezwykłym ceremoniałem.
Ścieżką dźwiękową życia bohatera stają się harmonijne dźwięki tokijskiej ulicy oraz utwory w wykonaniu The Velvet Underground, Lou Reeda, Patti Smith i Niny Simone. Film Wima Wendersa (Lisbon Story, Pina, Niebo nad Berlinem) to uzdrawiające, poetyckie kino zmieniające codzienność w magię.
Reżyser o filmie: Poezja nie jest czymś, co można sobie zamierzyć w filmie, lecz raczej pięknym znaleziskiem, darem, który otrzymujesz jako filmowiec od swoich aktorów, od miejsc, od światła. Od wszystkiego, co musi się złączyć, aby utworzyć coś w rodzaju "poezji w ruchu".
Od 18 kwietnia w w naszym Kinie będzie można zobaczyć również inny film Wendersa: dokument Anselm, czyli prezentowany w Cannes portret niemieckiego artysty Anselma Kiefera, który będzie wyświetlany w wersji 3D.
Prelekcję przed filmem wygłosi Jakub Wójcikiewicz - Młody Ambasador Kina Pod Baranami, uczeń I Liceum Ogólnokształcącego. Filmem interesuje się już od paru lat, preferuje produkcje z minionego wieku, szczególnie pierwszej połowy. Popijając Dr. Pepper wymyśla nowe pomysły na filmy, a w przyszłości widzi się w zawodzie reżysera.
Po projekcji odbędzie się dyskusja.
SMAK, czyli Spotkania Młodych Amatorów Kina to dyskusyjny klub filmowy, w którym kochający kino młodzi widzowie mogą oglądać premierowe nowości, a po seansie - w luźnej atmosferze - dyskutować o tym, co zobaczyli
BILETY dla uczniów: 18 zł
ZIELONA KARTA
Za każdy zakupiony bilet na dowolny seans w Kinie Pod Baranami, przysługuje 1 stempel na Zielonej Karcie (do odebrania w kasie Kina). Pięć stempli to jedna darmowa wejściówka na wybrany film.
MFF w Cannes 2023 - wygrana: Złota Palma - Najlepszy aktor (Kōji Yakusho), Nagroda Jury Ekumenicznego - Nagroda główna (Wim Wenders)
MFF w Cannes 2023 - nominacja: Złota Palma - Udział w konkursie głównym (Wim Wenders)
Oscary 2024 - nominacja: Najlepszy film międzynarodowy
Hirayama to samotny sześćdziesięciolatek, który sprząta toalety publiczne w tokijskiej dzielnicy Shibuya. Kamera z uwagą przygląda się jego codziennym rytuałom: porannemu przygotowywaniu się do wyjścia, wykonywanej z niezwykłą starannością pracy, wizytom w miejskiej łaźni, popularnej jadłodajni czy ulubionym antykwariacie. Gdy Hirayama nie pracuje, czyta dobrą - choć nie najnowszą - literaturę, w samochodzie słucha muzyki z lat 60. i 70. ze starych kaset magnetofonowych, a południową przerwę w pracy wykorzystuje na fotografowanie. Gotowe zdjęcia, niczym prawdziwy artysta, poddaje bezlitosnej selekcji i gromadzi w prywatnym archiwum. Sympatię budzi też jego kolekcja sadzonek drzew, jakie znajduje w parku, a później w domu troskliwie pielęgnuje. Z kilku migawek, które są drobnym zakłóceniem codziennej rutyny i odnoszą się do przeszłości Hirayamy, domyślamy się, że życie miejskiego eremity to jego świadomy wybór, a celebracja codzienności czyni go szczęśliwym, kochającym świat i ludzi człowiekiem.
Wim Wenders, który w swoich ostatnich filmach chętnie sięgał po formę dokumentalną, nakręcił tym razem fabułę bardzo przypominającą dokument. Obok Hirayamy drugim, równie ważnym bohaterem filmu jest japońska stolica, a tokijskie toalety, które oglądamy w tym niecodziennym portrecie miasta, to prawdziwe dzieła sztuki zaprojektowane przez znanych architektów.
PERFECT DAYS (reż. Wim Wenders)
sobota, 13 kwietnia 2024, godz. 11.00
Kino Pod Baranami
Wspaniała medytacja nad prostotą i pięknem życia. Nagrodzony na festiwalu w Cannes film Perfect Days Wima Wendersa odkrywa poezję w rutynie i codzienności. Nominowaną do Oscara produkcję będzie można zobaczyć w sobotę, 13 kwietnia, w cyklu Spotkania Młodych Amatorów Kina - dyskusyjnego klubu filmowego dla licealistów. Seans poprzedzi prelekcja, a po projekcji odbędzie się dyskusja. Bilety dla uczniów: 18 zł.
Ścieżką dźwiękową życia bohatera stają się harmonijne dźwięki tokijskiej ulicy oraz utwory w wykonaniu The Velvet Underground, Lou Reeda, Patti Smith i Niny Simone. Film Wima Wendersa (Lisbon Story, Pina, Niebo nad Berlinem) to uzdrawiające, poetyckie kino zmieniające codzienność w magię.
Reżyser o filmie: Poezja nie jest czymś, co można sobie zamierzyć w filmie, lecz raczej pięknym znaleziskiem, darem, który otrzymujesz jako filmowiec od swoich aktorów, od miejsc, od światła. Od wszystkiego, co musi się złączyć, aby utworzyć coś w rodzaju "poezji w ruchu".
Od 18 kwietnia w w naszym Kinie będzie można zobaczyć również inny film Wendersa: dokument Anselm, czyli prezentowany w Cannes portret niemieckiego artysty Anselma Kiefera, który będzie wyświetlany w wersji 3D.
Prelekcję przed filmem wygłosi Jakub Wójcikiewicz - Młody Ambasador Kina Pod Baranami, uczeń I Liceum Ogólnokształcącego. Filmem interesuje się już od paru lat, preferuje produkcje z minionego wieku, szczególnie pierwszej połowy. Popijając Dr. Pepper wymyśla nowe pomysły na filmy, a w przyszłości widzi się w zawodzie reżysera.
Po projekcji odbędzie się dyskusja.
ZIELONA KARTA
Za każdy zakupiony bilet na dowolny seans w Kinie Pod Baranami, przysługuje 1 stempel na Zielonej Karcie (do odebrania w kasie Kina). Pięć stempli to jedna darmowa wejściówka na wybrany film.
O FILMIE:
PERFECT DAYS | PERFECT DAYS
(Wim Wenders) JP/DE 2023, 123’MFF w Cannes 2023 - wygrana: Złota Palma - Najlepszy aktor (Kōji Yakusho), Nagroda Jury Ekumenicznego - Nagroda główna (Wim Wenders)
MFF w Cannes 2023 - nominacja: Złota Palma - Udział w konkursie głównym (Wim Wenders)
Oscary 2024 - nominacja: Najlepszy film międzynarodowy
Hirayama to samotny sześćdziesięciolatek, który sprząta toalety publiczne w tokijskiej dzielnicy Shibuya. Kamera z uwagą przygląda się jego codziennym rytuałom: porannemu przygotowywaniu się do wyjścia, wykonywanej z niezwykłą starannością pracy, wizytom w miejskiej łaźni, popularnej jadłodajni czy ulubionym antykwariacie. Gdy Hirayama nie pracuje, czyta dobrą - choć nie najnowszą - literaturę, w samochodzie słucha muzyki z lat 60. i 70. ze starych kaset magnetofonowych, a południową przerwę w pracy wykorzystuje na fotografowanie. Gotowe zdjęcia, niczym prawdziwy artysta, poddaje bezlitosnej selekcji i gromadzi w prywatnym archiwum. Sympatię budzi też jego kolekcja sadzonek drzew, jakie znajduje w parku, a później w domu troskliwie pielęgnuje. Z kilku migawek, które są drobnym zakłóceniem codziennej rutyny i odnoszą się do przeszłości Hirayamy, domyślamy się, że życie miejskiego eremity to jego świadomy wybór, a celebracja codzienności czyni go szczęśliwym, kochającym świat i ludzi człowiekiem.
Wim Wenders, który w swoich ostatnich filmach chętnie sięgał po formę dokumentalną, nakręcił tym razem fabułę bardzo przypominającą dokument. Obok Hirayamy drugim, równie ważnym bohaterem filmu jest japońska stolica, a tokijskie toalety, które oglądamy w tym niecodziennym portrecie miasta, to prawdziwe dzieła sztuki zaprojektowane przez znanych architektów.