kpb

Letnie Tanie Kinobranie 2020: tydzień 6.

LETNIE TANIE KINOBRANIE
14. wakacyjny festiwal filmowy
w Kinie Pod Baranami
3 lipca - 27 sierpnia 2020

 

TYDZIEŃ 6. (7-13 sierpnia): O jak OBCY

 

// KINOBRANIE - 14. Summer Film Festival at Kino Pod Baranami
July 3 - August 27, 2020

 


 

O jak ogrom Oscarów. O jak kipiące obrzeża Paryża. O jak obrazy filmowe Komasy. O jak olśniewający Bartosz Bielenia i Maciej Musiałowski. O jak osobliwi przybysze z zaświatów u Jarmuscha. Po prostu: O - jak obcy.

 
W piątek, 7 sierpnia, w Kinie Pod Baranami rusza szósty tydzień wakacyjnego festiwalu filmowego Letnie Tanie Kinobranie. W programie różnorodne filmy połączone tematem obcości. Na ekranie m.in.: Ryan Gosling, Harrison Ford, Jamie Foxx, Leonardo DiCaprio, Oscar Isaac, Alicia Vikander, Adam Driver i Bartosz Bielenia. Bilety w cenie 9 zł.

 
Obcy przychodzi z zewnątrz, burzy odwieczne status quo, budzi strach. Jego pojawienie się w filmowych historiach często stanowi odbicie zbiorowych lęków, uprzedzeń oraz obaw przed tym, co odmienne i niezrozumiałe. Bywa młodym chłopakiem podającym się za księdza, nieznającym języka imigrantem, niepokojącym androidem, a nawet… powstałym z martwych zombie!

 
Bez wątpienia obco czuje się Daniel (hipnotyzujący Bartosz Bielenia) – młody chłopak z nominowanego do Oscara Bożego Ciała Jana Komasy, który podając się za księdza sieje zamęt w małej miejscowości. Jego nietypowe metody ewangelizacji, choć dziwne i niezrozumiałe, pomagają mieszkańcom skonfrontować się z traumą z przeszłości. Zaprezentowaną w Bożym Ciele wizję Polski warto porównać z jej obrazem z późniejszego o rok filmu Komasy, czyli Sali samobójców. Hejter. Jej akcja ponownie toczy się wokół świeżo upieczonego dorosłego (w tej roli Maciej Musiałowski), który motywowany głębokim poczuciem osobistej krzywdy, rozkręca internetową machinę mowy nienawiści.

 
Słowa grają ogromną rolę także w życiu młodego Yoava z nagrodzonych na Festiwalu w Berlinie Synonimów. Poszukując swojego miejsca w świecie, ten młody mężczyzna trafia do Paryża, gdzie ze wszystkich sił stara się zanurzyć we francuskim języku i kulturze. Znacznie mniejszą chęć do przyjmowania obcych obyczajów demonstrują członkowie kolumbijskiego plemienia ze Snów wędrownych ptaków w reżyserii duetu: Ciro Guerra/Cristina Gallego. Ich opór zostaje stopniowo złamany za sprawą działalności kilku zdeterminowanych pionierów, handlujących narkotykami z amerykańskimi hipisami.


My i oni, swoi i obcy – świat pełen jest podziałów, które znajdują swoje odzwierciedlenie w filmowych historiach. Młodemu bohaterowi przewrotnego filmu Jojo Rabbit Taiki Waititiego wpaja się, że mityczni Żydzi mają ostre szpony, zieją ogniem i tylko czyhają na niemieckie dzieci. Jego wiedza zostaje poddana weryfikacji, gdy zaprzyjaźnia się z nastoletnią “obcą” - wcale nie przypominającą odczłowieczonych wrogów, o których nieustannie opowiada nazistowska propaganda. Miejscem pogrążonym w wojennej zawierusze jest walcząca o odłączenie od Gruzji Abchazja, sportretowana w poruszających Mandarynkach Zaza Urushadzego.  Bohaterowie filmu – pochodzący z Estonii hodowcy owoców – znajdują rannych żołnierzy walczących po przeciwnych stronach i na własne oczy przekonują się, jak potężna jest dzieląca ich nienawiść.


Wynikiem wielu dekad nadużyć i przemocy jest niechęć, jaką w stosunku do białych plantatorów z amerykańskiego południa odczuwa tytułowy bohater Django Quentina Tarantino, który decyduje się odbić swoją ukochaną żonę z rąk demonicznego Calvina Candie'ego (Leonardo DiCaprio). Grany przez Jamiego Foxxa czarnoskóry łowca nagród jest obcym mszczącym się za doznane krzywdy, pogrążającym pozornie idylliczne okolice w orgii zniszczenia. Głęboko zakorzenione poczucie niesprawiedliwości odczuwają także mieszkający na podparyskim blokowisku czarnoskórzy imigranci z Nędzników Ladja Ly. Pozbawieni życiowych perspektyw, realnej możliwości polepszenia swojego losu i wielokrotnie uznawani za gorszych, stopniowo dojrzewają do buntu, który w każdej chwili może wybuchnąć z pełną siłą.


Kinobranie nie zapomina o indywidualistach i ekscentrykach, chcących żyć na własnych zasadach. Tego rodzaju postacią niewątpliwie był słynny Freddie Mercury, grany w Bohemian Rhapsody przez Ramiego Maleka. Film Briana Singera ukazuje niezwykłą drogę wokalisty: od pierwszych kroków w świecie muzyki, przez spektakularny sukces i burzliwe życie towarzyskie aż do wielkiego finału: koncertu Live Aid. Niewiele z rockmana ma główny bohater wyciszonej komedii Tam gdzieś musi być niebo, będący porte-parole samego reżysera, Elii Suleimana. Milczący mężczyzna w kapeluszu, przypominający francuskiego mistrza humoru Jacquesa Tati, podróżuje po świecie by zdobyć fundusze na swój film i nieustannie styka się z absurdami codzienności.


W programie szóstego tygodnia Kinobrania, specjalne miejsce zajmują filmy ujmujące „obcego” w klasycznej kategorii budzącego strach monstrum. Takim tytułem jest m.in. najnowsze dzieło Jima Jarmuscha Truposze nie umierają, gdzie po ulicach małego miasteczka snują się krwiożercze zombie. Wśród walczących z nimi mieszkańców znajduje się Bill Murray, Tilda Swinton, Chloë Sevigny i Tom Waits. Futurystyczną scenografię Ex Machiny Alexa Garlanda, dodatkowym niepokojem napełnia androidka o anielskiej twarzy Alicii Vikander. Postać zmechanizowanej obcej przypomina wszystkie najważniejsze pytania na temat istoty człowieczeństwa i sprawia, że film Garlanda uznawany jest za jeden z najoryginalniejszych debiutów ostatnich lat. Androidy stanowią podstawowy element świata przedstawionego także w kultowym dziele Ridleya Scotta z 1982 roku, do którego nietuzinkowy ciąg dalszy dopisał Denis Villeneuve w Blade Runnerze 2049. To pomysłowa wariacja na temat pierwowzoru, pełna imponujących wizji przyszłości oraz doskonałych - choć utrzymanych w stylistyce retro - efektów specjalnych.

 
Trudno o bardziej obcą i niegościnną przestrzeń niż kosmos, gdzie nawet zwykłe, codzienne czynności stają się prawdziwym wyzwaniem. Oryginalne spojrzenie na temat międzygwiezdnych podróży oferuje wielki wizjoner współczesnego kina Christopher Nolan w filmie Interstellar. Inspirowane pracami laureata nagrody Nobla Kipa Thorne’a dzieło, zabiera widzów w imponującą rozmachem wyprawę przez czas i przestrzeń u boku Matthew McConaugheya i Anne Hathaway. Warto wspomnieć, że już 26 sierpnia na ekranach polskich kin zagości długo oczekiwany, najnowszy film Nolana, Tenet.
 
 
„O jak Obcy” to także tytuł specjalnej kolekcji, dostępnej od 7 sierpnia w wirtualnej sali Kina Pod Baranami, na www.e-kinopodbaranami.pl. Zestaw składa się z siedmiu filmów rzucających nowe światło na temat obcości.


Zrealizowane w konwencji mockumentu Co robimy w ukryciu w pomysłowy sposób podchodzi do klasycznej figury wampira: odwiecznego obcego, którego śmierć się nie ima, ale miewa za to kłopoty z piętrzącymi się brudnymi naczyniami. Obcy są obcokrajowcy – młodzi zakochani z Porto Gabe’a Klingera (o twarzach Lucie Lucas i tragicznie zmarłego Antona Yelchina) oraz pewien tajemniczy Francuz z filmu Frantz Françoisa Ozona, podający się za przyjaciela poległego niemieckiego żołnierza.

 
Kolekcja przypomina, że obcy niekoniecznie przychodzi z zewnątrz i stosunkowo łatwo może stać się nim każdy z nas. Wystarczy nie podzielać opinii zbiorowości, tak jak wojująca z myśliwymi Janina Duszejko z Pokotu Agnieszki Holland (nagradzanej adaptacji powieści Olgi Tokarczuk "Prowadź swój pług przez kości umarłych") lub otrzymać krzywdzącą łatkę od własnego plemienia jak dziewięcioletnia Shuli z Nie jestem czarownicą, oskarżona o bycie groźną wiedźmą.


Wrażliwy bohater z zachwycającego delikatnością Szczęśliwego Lazzaro nie ma łatwego życia – dobroć i naiwność „niepasującego” chłopaka jest wykorzystywana bez umiaru przez pozostałych mieszkańców odciętej od świata wioski. Początkowo za nieproszonego gościa zostaje uznana wyjątkowa staruszka Tokue – mistrzyni japońskiego deseru dorayaki z filmu Kwiat wiśni i czerwona fasola, której podejście do rzeczywistości diametralnie zmienia życie wszystkich wokół.

 

BILETY: 9 zł
Z wyjątkiem STRZAŁÓW W 10 (hity po 10 zł)
- filmy oznaczone ikonką

Zbieraj KINO!
Każdy obejrzany film w ramach festiwalu to jeden stempel.
8 stempli to 1 bilet gratis na film festiwalu!
Nie dotyczy seansów online.


Filmy w oryginalnych wersjach językowych z polskimi napisami.
Wybrane polskie i zagraniczne filmy również z angielskimi napisami.


W Pizzerii Vicenti (wszystkie lokalizacje) - dla widzów Kinobrania (za okazaniem biletu kinowego) - 15% zniżki.

 
Oficjalny hasztag festiwalu: #Kinobranie2020

Jesteś poza Krakowem? Weź udział w Kinobraniu online!
Dodatkowe tytuły zebrane w cykle tematyczne dostępne będą na
www.e-kinopodbaranami.pl.

 

PROGRAM:

TYDZIEŃ 6. (7-13 sierpnia): O jak OBCY

BLADE RUNNER 2049 | BLADE RUNNER 2049
(Dennis Villeneuve) US 2017, 163’
EN

niedziela, 9 sierpnia, 20.45 // Sunday, August 9, 8.45 p.m.
poniedziałek, 10 sierpnia, g. 13.30 // Monday, August 10, 1.30 p.m.
wtorek, 11 sierpnia, g. 16.00 // Tuesday, August 11, 4 p.m.


BOHEMIAN RHAPSODY | BOHEMIAN RHAPSODY
(Bryan Singer) GB/US 2018, 135'
EN

piątek, 7 sierpnia, g. 16.15 // Friday, August 7, 4.15 p.m.
sobota, 8 sierpnia, g. 21.15 // Saturday, August 8, 9.15 p.m.
wtorek, 11 sierpnia, g. 16.15 // Tuesday, August 11, 4.15 p.m.
środa, 12 sierpnia, g. 21.30 // Wednesday, August 12, 9.30 p.m.


BOŻE CIAŁO | CORPUS CHRISTI
(Jan Komasa) PL 2019, 115’
PL (with English subtitles)

sobota, 8 sierpnia, g. 19.45 // Saturday, August 8, 7.45 p.m.
niedziela, 9 sierpnia, g. 16.30 // Sunday, August 9, 4.30 p.m.
wtorek, 11 sierpnia, g. 21.30 // Tuesday, August 11, 9.30 p.m.
środa, 12 sierpnia, g. 13.30 // Wednesday, August 12, 1.30 p.m.


DJANGO | DJANGO
(Quentin Tarantino) US 2012, 165’
EN

piątek, 7 sierpnia, g. 13.30 // Friday, August 7, 1.30 p.m.
sobota, 8 sierpnia, g. 16.30 // Saturday, August 8, 4.30 p.m.
niedziela, 9 sierpnia, g. 21.15 // Sunday, August 9, 9.15 p.m.

 
EX MACHINA | EX MACHINA
(Alex Garland) GB 2015, 108'
EN

sobota, 8 sierpnia, g. 16.45 // Saturday, August 8, 4.45 p.m.
niedziela, 9 sierpnia, g. 16.15 // Sunday, August 9, 4.15 p.m.
poniedziałek, 10 sierpnia, g. 21.15 // Monday, August 10, 9.15 p.m.


INTERSTELLAR | INTERSTELLAR
(Christopher Nolan) US/GB 2014, 169’
EN

sobota, 8 sierpnia, g. 13.30 // Saturday, August 8, 1.30 p.m.
poniedziałek, 10 sierpnia, g. 20.30 // Monday, August 10, 8.30 p.m.
środa, 12 sierpnia, g. 14.00 //
Wednesday, August 12, 2 p.m.
czwartek, 13 sierpnia, g. 18.15 // Thursday, August 13, 6.15 p.m.

JOJO RABBIT | JOJO RABBIT
(Taika Waititi) CZ/NZ/US 2019, 108’
EN/DE

piątek, 7 sierpnia, g. 14.00 // Friday, August 7, 2 p.m.
niedziela, 9 sierpnia, g. 18.30 // Sunday, August 9, 6.30 p.m.
wtorek, 11 sierpnia, g. 19.15 // Tuesday, August 11, 7.15 p.m.
czwartek, 13 sierpnia, g. 16.00 // Thursday, August 13, 4 p.m.


MANDARYNKI | MANDARIINID
(Zaza Urushadze) RU/GE 2013, 87’
RU/EE/GE

piątek, 7 sierpnia, g. 21.15 // Friday, August 7, 9.15 p.m.
poniedziałek, 10 sierpnia, g. 16.15 // Monday, August 10, 4.15 p.m.
czwartek, 13 sierpnia, g. 14.00 // Thursday, August 13, 2 p.m.


NĘDZNICY | LES MISÉRABLES
(Ladj Ly) FR 2019, 102’
FR/BAM

piątek, 7 sierpnia, g. 22.00 // Friday, August 7, 10 p.m.
poniedziałek, 10 sierpnia, g. 14.00 //
Monday, August 10, 2 p.m.
środa, 12 sierpnia, g. 19.30 //
Wednesday August 12, 7.30 p.m. 


SALA SAMOBÓJCÓW. HEJTER | SUICIDE ROOM: THE HATER
(Jan Komasa) PL 2020, 136'
PL (with English subtitles)

piątek, 7 sierpnia, g. 19.15 // Friday, August 7, 7.15 p.m.
sobota, 8 sierpnia, g. 22.15 //
Saturday, August 8, 10.15 p.m.
środa, 12 sierpnia, g. 16.00 // Wednesday, August 12, 4 p.m.
czwartek, 13 sierpnia, g. 21.30 // Thursday, August 13, 9.30 p.m.


SNY WĘDROWNYCH PTAKÓW | PÁJAROS DE VERANO
(Cr. Gallego, C. Guerra) CL/MX/DE 2018, 125'
ES/EN/Wayuu

piątek, 7 sierpnia, g. 16.45 // Friday, August 7, 4.45 p.m.
niedziela, 9 sierpnia, g. 13.30 //
Sunday, August 9, 1.30 p.m.
środa, 12 sierpnia, g. 21.15 // Wednesday, August 12, 9.15 p.m.
czwartek, 13 sierpnia, g. 16.15 //
Thursday, August 13, 4.15 p.m. 

                       
SYNONIMY | SYNONYMES
(Nadav Lapid) FR/IL/DE 2019, 123'
FR/EN/HEB

sobota, 8 sierpnia, g. 14.00 // Saturday, August 8, 2 p.m.
wtorek, 11 sierpnia, g. 13.30 // Tuesday, August 11, 1.30 p.m.
czwartek, 13 sierpnia, g. 21.15 // Thursday, August 13, 9.15 p.m.


TAM GDZIEŚ MUSI BYĆ NIEBO | IT MUST BE HEAVEN
(Elia Suleiman) FR/QA/CA/TR/DE 2019, 97'
EN/FR/ES/ARA/HEB

poniedziałek, 10 sierpnia, g. 16.45 // Monday, August 10, 4.45 p.m.
wtorek, 11 sierpnia, g. 14.00 // Tuesday, August 11, 2 p.m.
środa, 12 sierpnia, g. 17.15 // Wednesday, August 12, 5.15 p.m.
czwartek, 13 sierpnia, g. 13.30 // Thursday, August 13, 1.30 p.m.

                          
TRUPOSZE NIE UMIERAJĄ | THE DEAD DON'T DIE
(Jim Jarmusch) US 2019, 104’
EN 

niedziela, 8 sierpnia, g. 14.00 // Sunday, August 8, 2 p.m.
poniedziałek, 10 sierpnia, g. 18.15 // Monday, August 10, 6.15 p.m.

wtorek, 11 sierpnia, g. 21.15 // Tuesday, August 11, 9.15 p.m.

 

E-KINOBRANIE (e-kinopodbaranami.pl):

 
CO ROBIMY W UKRYCIU | WHAT WE DO IN THE SHADOWS
(Jemaine Clement, Taika Waititi) NZ 2014, 86’ EN
FRANTZ | FRANTZ
(François Ozon) FR/DE  2016, 115’ FR
KWIAT WIŚNI I CZERWONA FASOLA | AN
(Naomi Kawase) JP 2015, 113’ JP
NIE JESTEM CZAROWNICĄ | I AM NOT A WITCH
(Rungano Nyoni) GB/FR/DE 2017, 90’ EN/NY
POKOT | SPOOR
(Agnieszka Holland) PL/CZ 2016, 128’ PL
PORTO | PORTO
(Gabe Klinger) PT/FR/US/PL 2016, 76’ EN/PT/FR
SZCZĘŚLIWY LAZZARO | LAZZARO FELICE
(Alice Rohrwacher) IT/CH/FR/DE 2018, 125’ IT

 

 

SPOT 6. tygodnia:

Bookmark and Share

archiwum