kpb

T-Mobile Nowe Horyzonty Tournée 2017

T-MOBILE NOWE HORYZONTY TOURNÉE 2017
Kino Pod Baranami
9-12 stycznia 2017

| T-MOBILE NEW HORIZONS TOURNÉE 2017
Kino Pod Baranami
January 9-12, 2017

(for English version click HERE)

 

 

Zapraszamy wszystkich miłośników niezależnego kina na przegląd najciekawszych filmów 16. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty. W programie znalazły się intrygujące produkcje z całego świata, których twórcy za pomocą pozornie odległych historii komentują otaczającą ich rzeczywistość społeczną i polityczną, próbując znaleźć w niej dla siebie miejsce.

 

W dniach 9-12 stycznia widzowie Kina Pod Baranami będą mogli zobaczyć cztery filmy prezentowane podczas 16. edycji wrocławskiego festiwalu. Choć każdy z nich rozgrywa się w nieco innym świecie, wszystkie próbują na swój sposób zbadać sytuację, w jakiej znalazło się społeczeństwo dzisiaj. Uznane za najlepszy film festiwalu Ostatnie dni miasta to historia młodego filmowca próbującego uchwycić stolicę Egiptu na skraju destrukcji. Przyznając Grand Prix dziełu Tamera El Saida, jury uznało je za poruszającą i wyjątkowo osobistą symfonię miasta, która zabiera widzów w podróż, wiążąc to, co najbardziej intymne, ze stanem świata, w którym aktualnie żyjemy.

 

Na wyprawę w poszukiwaniu inspiracji do swojego nowego filmu wyrusza także bohater filmu Alaina Guiraudie. Zamiast uwiecznionej w mitach wilczej bestii znajduje i traci miłość, a pozostawiony sam na sam z małym dzieckiem robi wszystko co może, aby utrzymać się W pionie. Guiraudie snuje opowieść jakby z sennego koszmaru, w której dostrzec można metaforę życia we współczesnej Francji.

 

To nie jedyna historia rozgrywająca się na pograniczu jawy i snu. Ceniony tajski reżyser Apichatpong Weerasethakul, twórca takich dzieł jak nagrodzony Złotą Palmą  Wujek Boonmee, który potrafi przywołać swoje poprzednie wcielenia, zabierze widzów do swojej rodzinnej wioski w filmie Cmentarz wspaniałości. Historia grupy żołnierzy, którzy zapadają w tajemniczą śpiączkę staje się alegoryczną opowieścią o Tajlandii, z wielką polityką w tle.

 

Przegląd zwieńczy niezwykła Śmierć Ludwika XIV w reżyserii Alberta Serry. W roli głównej wystąpił Jean-Pierre Léaud, kultowy aktor francuskiej Nowej Fali, nagrodzony w Cannes za całokształt twórczości. Film Serry to oparta na raportach medycznych i pamiętnikach Saint-Simona historia ostatnich chwil Króla Słońce, a zarazem pretekst do przyjrzenia się życiu ludzkiemu z perspektywy spraw ostatecznych.

 

Wszystkie filmy będą prezentowane z polskimi i angielskimi napisami.

 

PROGRAM:

poniedziałek, 9 stycznia 2017
19.00
W PIONIE
| STAYING VERTICAL | RESTER VERTICAL
reż. Alain Guiraudie, FR 2016, 100’
Film prezentowany z polskimi i angielskimi napisami
Polska premiera: 20 stycznia 2017

 

wtorek, 10 stycznia 2017
19.00
OSTATNIE DNI MIASTA
IN THE LAST DAYS OF THE CITY | AKHER AYAM EL MADINA
reż. Tamer El Said, EG/DE/UK/AE 2016, 118’
Film prezentowany z polskimi i angielskimi napisami
Polska premiera: 24 marca 2017

 

środa, 11 stycznia 2017
19.00
CMENTARZ WSPANIAŁOŚCI
| CEMETERY OF SPLENDOR | RAK TI KHON KAEN
reż. Apichatpong Weerasethakul, THA/UK/DE/FR/MY/KOR/MEX/USA/NOR 2015, 122’
Film prezentowany z polskimi i angielskimi napisami
Polska premiera: 3 lutego 2017

 

czwartek, 12 stycznia 2017
19.00
ŚMIERĆ LUDWIKA XIV
| LAST DAYS OF LOUIS XIV | LA MORT DE LOUIS XIV
reż. Albert Serra, FR/ES/PT 2016, 115’
Film prezentowany z polskimi i angielskimi napisami
Polska premiera: 3 marca 2017

 

BILETY:
18 zł
(normalny)
14 zł (ulgowy)
Karnet (4 filmy): 40 zł

 

O FILMACH:

CMENTARZ WSPANIAŁOŚCI | CEMETERY OF SPLENDOR | RAK TI KHON KAEN
reż. Apichatpong Weerasethakul, THA/UK/DE/FR/MY/KOR/MEX/USA/NOR 2015, 122’
(with Polish and English subtitles)

MFF w Cannes 2015: udział w sekcji Un Certain Regard
Asia Pacific Screen Awards 2015: najlepszy film

 

Fabuła Cmentarza wspaniałości skupia się wokół dawnego budynku szkoły, w którym został utworzony szpital do opieki nad żołnierzami pogrążonymi w tajemniczej śpiączce. Jenjira, także mająca problemy ze zdrowiem, zgłasza się do placówki jako wolontariuszka. Jest szczególnie zainteresowana żołnierzem o imieniu Itt i to jemu poświęca najwięcej uwagi. Z czasem Jenjira zauważa, że nawiązuje z nim kontakt, a niedługo potem żołnierz odzyskuje świadomość. Prosta narracja skrywa wielowymiarową opowieść, niepoddającą się łatwym i jednoznacznym interpretacjom. Inspiracją dla tej historii mógł być incydent sprzed kilku lat, kiedy w niejasnych okolicznościach 40 żołnierzy musiało przejść kwarantannę w szpitalu na północy Tajlandii.  

 

Apichatpong Weerasethakul jest znany z takich dzieł, jak Skrajne żądze, Choroba tropikalna, nagrodzony Złotą Palmą w Cannes Wujek Boonmee, który potrafi przywołać swoje poprzednie wcielenia czy Mekong Hotel. W swoim najnowszym filmie, reżyser, posługując się metaforami, opowiada o sytuacji w swoim kraju: o politycznej zawierusze, zamachach stanu, przemocy i wywołanym protestami paraliżu rządu. Dzieło Weerasethakula to nie tylko alegoria polityczna, ale również podróż do lat dzieciństwa i rodzinnej wioski reżysera, gdzie rozgrywa się akcja jego opowieści.

Opracowanie: Sławomir Wasiński

 

OSTATNIE DNI MIASTA | IN THE LAST DAYS OF THE CITY | AKHER AYAM EL MADINA
reż. Tamer El Said, EG/DE/UK/AE 2016, 118’
(with Polish and English subtitles)

MFF w Berlinie 2016: Nagroda Caligari
MFF T-Mobile Nowe Horyzonty 2016: Grand Prix Festiwalu za najlepszy film

 

Powiedziałeś: „Pojadę do innej ziemi, nad morze inne. Jakieś inne znajdzie się miasto, jakieś lepsze miejsce. Tu już wydany jest wyrok na wszystkie moje dążenia i pogrzebane leży, jak w grobie, moje serce”, pisał aleksandryjski poeta Konstandinos Kawafis. 35-letni Khalid pracuje nad filmem, który ma oddać ducha czasu, uchwycić puls rodzinnego Kairu, gdy stary świat sypie się i kruszy. Na myśl o więzi z miastem nie opuszcza go elegijny ton, przeczucie końca przenika wszystkie działania. Khalid musi opuścić swoje mieszkanie w śródmieściu, bliscy powoli odchodzą, a tęsknota za niespełnioną miłością wciąż spędza mu sen z powiek. Podczas gdy montażysta załamuje ręce, reżyser dyskutuje z przyjaciółmi o bliznach, jakie miasto może po sobie zostawić, i przegląda nagrany materiał, poszukując elementu łączącego w całość obrazy, wspomnienia i impresyjne epizody.

 

Podobne wątpliwości musiały towarzyszyć Tamerowi El Saidowi, który swój debiut realizował od 2007 roku, by w rezultacie z 250 godzin nagrań zbudować dwugodzinny mozaikowy portret Kairu przed rewolucją, przysypanego pyłem miasta w kolorze piasku, wypełnionego ruchem i szumem niczym morze, jednocześnie zbuntowanego i hołdującego tradycji.

Opracowanie: Agnieszka Szeffel

 

ŚMIERĆ LUDWIKA XIV | LAST DAYS OF LOUIS XIV | LA MORT DE LOUIS XIV
reż. Albert Serra, FR/ES/PT 2016, 115’
(with Polish and English subtitles)

Nagroda Jeana Vigo 2016
MFF w Jerozolimie 2016: Hagiag Award, The Wilf Family Foundation Award

 

Umarł król, niech żyje Jean-Pierre Léaud! Krytycy po canneńskich projekcjach Śmierci Ludwika XIV pisali, że to życiowa (sic!) rola kultowego aktora francuskiej Nowej Fali, który w Cannes odebrał nagrodę za całokształt twórczości. Jego twarz, dojrzewająca wraz z kolejnymi filmami Truffauta, Godarda, Eustache’a, Tsai Ming-lianga, u Alberta Serry zastyga w bezruchu, blednie i ginie w złocie i purpurze tkanin, owinięta absurdalnym kożuchem peruki. Serra stroni od naturalizmu, skupia się na kontraście pomiędzy unieruchomieniem chorego a postępującą nieuchronnie chorobą, pomiędzy ciałem trawionym rozkładem a próbującym utrzymać się w granicach rytuału królewskim gestem. Tworzy sceny inspirowane XVII-wiecznym malarstwem, wypełnione szeptem sług i ciepłym światłem świec. Scenariusz oparty na raportach medycznych i pamiętnikach Saint-Simona zdaje relację z ostatnich dni Króla Słońce, umierającego z powodu gangreny w obecności bezradnych medyków. Jak zwykle u Serry, czołowego neomodernisty europejskiego kina, kontekst historyczny jest zaledwie pretekstem do opowiedzenia w duchu Bressonowskiego „kina czystego” o uniwersalnych aspektach ludzkiego życia.

Opracowanie: Agnieszka Szeffel

 

W PIONIE | STAYING VERTICAL | RESTER VERTICAL
reż. Alain Guiraudie, FR 2016, 100’
(with Polish and English subtitles)

Alain Guiraudie, reżyser Nieznajomego nad jeziorem (m.in. nagroda FIPRESCI 13. NH), akcję swojego nowego filmu umieszcza w surowym krajobrazie wyludnionego, pasterskiego regionu Lozère na południu Francji. Przekazywane z ust do ust, stare legendy o bestii z Gévaudan prowokują młodego filmowca do wyprawy w poszukiwaniu inspiracji do wciąż nieistniejącego scenariusza. Zadłużony Leo, bez powodzenia próbujący dogonić niedotrzymane terminy, poddaje się płynącemu nurtowi zdarzeń. Spotyka samotnie wychowującą dwóch synów, energiczną pastereczkę Marie. Owocem ich romansu będzie nie tylko kolejne dziecko, ale i seria przygód jakby wyjętych ze snu. Dziewczyna w depresji po porodzie ucieka do miasteczka, a Leo musi stawić czoło wyzwaniu ojcostwa oraz kręcącym się wokół niego mężczyznom.

 

Guiraudie łączy zagrożenia współczesności z atmosferą legend i mitów, mówiących o zmaganiach się człowieka z naturą, uosabianą przez żądne krwi wilki. Tworzy świat, w którym zarówno status i role społeczne, jak i tożsamości seksualne wydają się chwiejne i nieoczywiste. Bezpruderyjna, groteskowa baśń Guiraudie staje się alegorią życia we współczesnej Francji, gdzie utrzymanie się w tytułowym pionie wcale nie jest takie łatwe.

Opracowanie: Agnieszka Szeffel

 

Źródło opisów: www.nowehoryzonty.pl

 

SPOT:

archiwum