kpb

Wajdy historie prawdziwe - przegląd filmów Mistrza

Wajdy historie prawdziwe - przegląd filmów Mistrza Andrzeja Wajdy

25 - 30 listopada 2016

 

Miasto Kraków, Krakowskie Biuro Festiwalowe oraz Krakow Film Commission zapraszają do Kina Pod Baranami na przegląd filmów przygotowany w hołdzie dla Andrzeja Wajdy. W programie pięć filmów Mistrza, które opowiadają historie prawdziwych bohaterów: Wszystko na sprzedaż, Piłat i inni, Korczak, Danton oraz przedpremierowo polski kandydat do Oscara 2017, film Powidoki. 

 

W piątek, 25 listopada, przegląd filmów Andrzeja Wajdy otworzy produkcja Wszystko na sprzedaż z 1968 roku. Dostrzec tu można wiele faktów z życia Zbyszka Cybulskiego, ale jak mówił autor scenariusza i reżyser Andrzej Wajda – nie jest to film o nim. Wszystko na sprzedaż to opowieść o ludziach, którzy tworzą filmy, o reżyserach i aktorach na planie, a występujący pod własnymi imionami odtwórcy ról, Beata Tyszkiewicz i Daniel Olbrychski, grają samych siebie. Filmowa fikcja miesza się tu z rzeczywistością.

Dzień później, widzowie będą mieli okazję zobaczyć film Piłat i inni z 1971 roku, który powstał na podstawie powieści Michaiła Bułhakowa Mistrz i Małgorzata. Andrzej Wajda koncentruje się na wątku Piłata i Jezusa, ale całość osadzona jest we współczesnych realiach. Jak zawsze, precyzyjnie skonstruowany scenariusz realizuje doborowa obsada, w tym Jan Kreczmar, Andrzej Łapicki, Wojciech Pszoniak oraz Marek Perepeczko.

W programie znalazł się także biograficzny dramat wojenny, opowiadający historię Jana Korczaka (w roli tytułowej Wojciech Pszoniak) wg. scenariusza Agnieszki Holland. Korczak został zrealizowany na podstawie dzienników i listów lekarza i wybitnego pedagoga oraz relacji ludzi, którzy mieli z nim styczność. Film był polskim kandydatem do Oscara w 1991 roku. Jedną z najciekawszych pozycji w programie jest wielokrotnie nagradzany, głośny dramat historyczny Danton. Jean-Claude Carrière stworzył scenariusz na podstawie sztuki Stanisławy Przybyszewskiej Sprawa Dantona. W międzynarodowej obsadzie, obok Wojciecha Pszoniaka i Krzysztofa Globisza, znaleźli się m.in. Gérard Depardieu i Anne Alvaro, a sam film wywołał we Francji wiele kontrowersji.

Przegląd zwieńczy wyjątkowy przedpremierowy pokaz filmu Powidoki, który trafi do polskich kin w styczniu 2017 roku. W postać znakomitego malarza, Władysława Strzemińskiego brawurowo wcielił się Bogusław Linda. Autorem zdjęć jest laureat wielu cenionych nagród – Paweł Edelman, który współpracował z Wajdą przy produkcji takich filmów jak Wałęsa. Człowiek z nadziei i Tatarak. Film Powidoki jest polskim kandydatem do najbardziej pożądanego trofeum w branży – Oscara. 

Przegląd współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Partnerem pokazów jest Filmoteka Narodowa.


Więcej informacji na:
www.film-commission.pl
www.facebook.com/KrakowFilmCommission/

Wydarzenie na Facebooku

 

 

PROGRAM:
piątek, 25 listopada 2016
19.00
WSZYSTKO NA SPRZEDAŻ
| EVERYTHING FOR SALE
reż. Andrzej Wajda, Polska 1968, 94’
(with English subtitles)


sobota, 26 listopada 2016
19.00 PIŁAT I INNI
| PILATUS UND ANDERE - EIN FILM FÜR KARFREITAG
reż. Andrzej Wajda, RFN 1972, 90’


niedziela, 27 listopada 2016
19.00
DANTON
| DANTON
reż. Andrzej Wajda, Francja/Polska 1982, 136’


poniedziałek, 28 listopada 2016
19.00 KORCZAK
| KORCZAK
reż. Andrzej Wajda, Niemcy/Polska 1990, 113’


wtorek, 29 listopada 2016
19.00 POWIDOKI
| AFTERIMAGES
reż. Andrzej Wajda, Polska 2016, 98’
(with English subtitles)

 

środa, 30 listopada 2016
19.00
POWIDOKI | AFTERIMAGES
reż. Andrzej Wajda, Polska 2016, 98’
(with English subtitles)

 

BILETY:

14 zł (normalny) | 10 zł (ulgowy)
Powidoki: 20 zł (normalny) | 14 zł (ulgowy)
Karnet na 5 filmów: 46 zł

 

O FILMACH:

DANTON | DANTON
reż. Andrzej Wajda, Francja/Polska 1982, 136’

Nagrody Brytyjskiej Akademii Sztuk Filmowych i Telewizyjnych BAFTA 1984: najlepszy film nieanglojęzyczny
Nagrody Francuskiej Akademii Sztuki i Techniki Filmowej Cezar 1983: najlepszy reżyser (Andrzej Wajda)
Festiwal Filmowy w Gdyni 1984: Nagroda Dziennikarzy (Andrzej Wajda)


Paryż, wiosna 1794 roku, władzę sprawują jakobini. Do miasta powraca ulubieniec ludu, Danton, który odmawia współpracy z Robespierre’em, zwolennikiem rewolucyjnego terroru.


Znakomita filmowa rozprawa o władzy, grze politycznej i moralności. Akcja filmu rozgrywa się w trzeciej fazie Wielkiej Rewolucji Francuskiej, którą zdominowała krwawa dyktatura jakobinów. W atmosferze szalejącego terroru, odbyło się starcie dwóch wybitnych, zupełnie odmiennych politycznych indywidualności: Dantona i Robespierre'a; ścieranie się dwu różnych koncepcji, których byli rzecznikami, walka o wpływy, władzę i panowanie nad krajem.


Film początkowo miał być kręcony w Polsce. Wprowadzenie stanu wojennego i zakaz publicznego zbierania się więcej niż trzech osób uniemożliwiły jego realizację w kraju. Po długich pertraktacjach udało się jednak przenieść cały projekt do Paryża, zabierając ze sobą część polskich aktorów oraz niewielką grupę współpracowników. W rolach politycznych przeciwników walczących na śmierć i życie wystąpili Gérard Depardieu oraz Wojciech Pszoniak.


REŻYSER O FILMIE:
Nim rozpoczęły się zdjęcia w Paryżu, a w Polsce trwała jeszcze "Solidarność", na jeden dzień zjechał do Warszawy Gérard Depardieu, aby zobaczyć, jak wygląda rewolucja, a zwłaszcza, jak wyglądają jej przywódcy na chwilę przed upadkiem swego dzieła.


Chciałem, aby Depardieu zobaczył twarz Rewolucji - nieludzko zmęczoną, z oczami, które szeroko otwarte zapadają nagle w sen, który się nigdy nie ziści. Depardieu wprowadzony przez Krystynę Zachwatowicz stał dłuższą chwilę w korytarzu Regionu Mazowsze, przez który przewalały się tłumy ludzi i gdzie tworzyła się historia tych dni... Nie było ani takich słów, ani takiego reżysera, który mógłby lepiej wprowadzić aktora w temat mojego nowego filmu Danton niż to, co Gérard zobaczył własnymi oczami.
Andrzej Wajda

 

KORCZAK | KORCZAK
reż. Andrzej Wajda, Niemcy/Polska 1990, 113’

Rok 1936. Doktor Janusz Korczak (Wojciech Pszoniak), lekarz i pedagog żydowskiego pochodzenia, który prowadzi popularne pogadanki radiowe, zostaje wezwany do szefa i dowiaduje się, że jego audycja została zdjęta z anteny. Rozczarowany tym przejawem antysemityzmu, poświęca się całkowicie pracy wychowawczej. Prowadzi sierociniec dla dzieci żydowskich, wykłada w Akademii Medycznej. Z Palestyny wraca pani Stefa, współpracownica Korczaka. Wbrew jej opowieściom o panującym tam przeświadczeniu o nieuchronności wojny, doktor Korczak próbuje zaczarować rzeczywistość. W 1939 roku traci złudzenia. W czasie obrony Warszawy doktor Korczak pełni funkcję lekarza wojskowego. Po kapitulacji wraca do swego sierocińca.


Czarno-biały film Andrzeja Wajdy nie jest kompletną biografią wybitnego pedagoga, lecz kroniką ostatnich kilku lat jego życia, w czasie których – podczas niemieckiej okupacji – Korczak został zmuszony przenieść prowadzony przez siebie dom żydowskich sierot do warszawskiego getta, a następnie podjął decyzję, by w obozie zagłady w Treblince wytrwać z dziećmi do końca i wraz z nimi pójść na śmierć. W rolach głównych wystąpili Wojciech Pszoniak, Ewa Dałkowska i Teresa Budzisz-Krzyżanowska. Autorką scenariusza stworzonego na podstawie dzienników i listów Korczaka jest Agnieszka Holland, a muzykę do filmu skomponował Wojciech Kilar.

 

PIŁAT I INNI | PILATUS UND ANDERE - EIN FILM FÜR KARFREITAG
reż. Andrzej Wajda, RFN 1972, 90’

Inspirowany powieścią Michaiła Bułhakowa Mistrz i Małgorzata, film podzielono na trzy części. Pierwsza, zatytułowana "Piłat", to wielki dialog między Poncjuszem i Jeszuą. Część druga, "Mateusz", opowiada o męce skazańca i rozpaczliwej walce Mateusza o łaskę dla niego. Ostatnia, "Judasz", odmalowuje jego zdradę i śmierć. Przenosząc na ekran wydarzenia sprzed blisko 2 tysięcy lat, Andrzej Wajda nie usiłował ukazać wizji historycznej. Wierny literackiemu pierwowzorowi reżyser wyraźnie podkreśla ponadczasowy, metaforyczny sens tej historii. Nie stylizuje obrazów, lecz stapia ze sobą dwie odległe epoki: początki naszej ery i współczesną niemiecką rzeczywistość. Film rozgrywa się bowiem w scenerii miast RFN: Drogę Krzyżową nakręcono na ulicach Frankfurtu nad Menem, Golgotę stanowiło wysypisko śmieci pod Wiesbaden, sceny w pałacu Piłata powstały w ruinach hitlerowskiej Kongreshalle w Norymberdze.


Piłat i inni to dzieło zaskakujące, złożone, pełne różnorodnych znaczeń. Jest przede wszystkim autorską wizją Andrzeja Wajdy, medytacją polskiego reżysera nad Niemcami, lecz zarazem szerszą refleksją nad problemem cierpienia, zdrady, okrucieństwa, trudnego wyboru między odpowiedzialnością za losy innych i wygodnym "umywaniem rąk". W głównej roli ostatnią w swoim życiu kreację stworzył zmarły kilka miesięcy później Jan Kreczmar.

Pokaz współorganizowany przez Fundację Dla Kina.


POWIDOKI | AFTERIMAGES
reż. Andrzej Wajda, Polska 2016, 100’

(with English subtitles)

fot. Anna Włoch/Akson Studio


Polski kandydat do Nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej 2016


Akcja filmu dzieje się w Łodzi w latach 1948-1952, w okresie stalinizmu. Władysław Strzemiński jest malarzem, profesorem i wykładowcą w Łódzkiej PWSSP. Twórca teorii unizmu, doceniony i podziwiany przed wojną w kraju i za granicą, uwielbiany przez studentów, nie cieszy się sympatią władz uczelni, a przede wszystkim Ministra Kultury. Strzemiński - w przeciwieństwie do lojalnych członków partii i kolegów realizujących doktrynę socrealizmu - nie zgadza się na żadne ustępstwa w sztuce. Nie pozwala aby polityka wkraczała do jego twórczości. Realizuje własną drogę artystyczną, niezgodną z oficjalnymi wytycznymi PZPR. Taka postawa sprowadza na niego szykany, aż do relegowania z uczelni i wykreślenia ze Związku Artystów Plastyków.


Jeden z najwybitniejszych twórców w historii kina, zdobywca wielu nagród filmowych, w tym Oscara za całokształt twórczości – Andrzej Wajda, przedstawia historię człowieka niezłomnego, Władysława Strzemińskiego pioniera polskiej awangardy, ze znakomitą rolą Bogusława Lindy. Głównym bohaterem jest wielki artysta, wierny własnej wizji sztuki, który nie poddał się obowiązującemu systemowi i w konsekwencji doświadczył dramatycznych skutków swoich wyborów. Opowieść o tym, jak komunistyczna władza zniszczyła niepokornego człowieka. Wajda w sposób niezwykle subtelny, a zarazem uniwersalny kreśli, tworzonymi z malarskim kunsztem obrazami, świat, w którym piękno i sztuka są prześladowane. 

 

WSZYSTKO NA SPRZEDAŻ | EVERYTHING FOR SALE
reż. Andrzej Wajda, Polska 1968, 94’

(with English subtitles)

Skonstruowany wokół motywu poszukiwań zaginionego bez wieści aktora, który nie zjawił się na planie, obraz pasji, namiętności i słabości środowiska ludzi filmu. W czasie realizacji filmu nie zjawia się na planie aktor kreujący główną rolę. Karkołomny skok do pociągu wykonuje za niego reżyser... Ela - żona aktora i dawna miłość reżysera, oraz Beata - żona reżysera i dawna miłość aktora starają się go odnaleźć. W trakcie tych poszukiwań dociera do nich wiadomość, że zginął on wyskakując z pędzącego pociągu. Reżyser nie wie, co zrobić z nieskończonym filmem. Angażuje Daniela - przyjaciela zmarłego, który mimo wahań i oporów decyduje się zagrać, sam zmagając się z legendą swojego poprzednika.


Wszystko na sprzedaż jest opowieścią o człowieku, który niespodziewanie odszedł. Jego śmierć zmusza do zastanowienia się nad tym, kim był naprawdę, co po sobie zostawił, jakim pozostanie w pamięci tych, którzy go kochali, i tych, którzy podziwiali go z daleka. Jak długo żywa będzie jego legenda? Dzieło Wajdy miało być swoistym rozrachunkiem z przeszłością - z przyjaźnią, jaka łączyła Wajdę i Zbigniewa Cybulskiego. Ale śmierć aktora była tylko jednym z motywów realizacji tego filmu. Jest to - jak mówił Andrzej Wajda - opowieść o ludziach, którzy robią filmy. - reżyserach, aktorach, asystentach, pomocnikach. Występujący we Wszystko na sprzedaż Beata Tyszkiewicz, Daniel Olbrychski oraz niezapomniana Elżbieta Czyżewska grają samych siebie, występują pod własnymi imionami, mówią swoje teksty. Filmowa fikcja miesza się tu z rzeczywistością. 

 

Bookmark and Share

archiwum