Kinoklasyka - Psy (with English subtitles)
KINOKLASYKA - PSY
czwartek, 15 maja 2014, godz. 19.00 | Thursday, May 15, 7 pm.
(English info - HERE)
W czwartek, 15 maja, o godzinie 19.00, w ramach trzeciej odsłony cyklu Kinoklasyka, zapraszamy na pokaz odrestaurowanej wersji kultowych Psów Władysława Pasikowskiego.
Film prezentowany będzie z angielskimi napisami, a przed seansem prelekcję wygłosi filmoznawca, Krzysztof Siwoń (UJ).
Film Władysława Pasikowskiego to jeden z nielicznych obrazów w polskiej kinematografii, który – bez cienia wątpliwości – zasłużył na miano kultowego. Uwielbiała go zwłaszcza młoda widownia, która zmęczona martyrologią i „styropianem”, w granym przez Bogusława Lindę twardzielu wymierzającym sprawiedliwość „w imię zasad”, zobaczyła swojego bohatera.
Psy to film kontrowersyjny i budzący sprzeczne emocje: nagrodzony na gdyńskim festiwalu Polskich Filmów Fabularnych, jednocześnie oskarżany przez część krytyki o nadmierną brutalność, wulgarny język, nihilizm i szarganie świętości. To postkomunistyczne kino moralnego niepokoju, gdzie połączenie schematów amerykańskiego filmu policyjnego z polskimi realiami (komisje weryfikacyjne, palenie esbeckich teczek, rosnąca w polityczną siłę rola Kościoła) stworzyło ekranowe lustro, w którym odbiły się problemy wczesnej fazy rodzimej transformacji.
Co owi młodzi – dzisiejsi 30- i 40-latkowie – zobaczą w Psach po 20 latach? Czy te straciły swoją drapieżność czy też gryzą równie mocno i z tą samą siłą obszczekują także współczesny świat?
Projekcji Psów towarzyszyć będzie pokaz krótkiego dokumentu Krzysztofa Kieślowskiego pt. Z punktu widzenia nocnego portiera, ukazującego jak totalitarny system kształtuje słabe osobowości, jak czyni z ludzi bezwolne narzędzia.
Film Psy wyświetlany w wersji oryginalnej z napisami angielskim. Krótki film Z punktu widzenia nocnego portiera w wersji oryginalnej.
Kinoklasyka to cykl najlepszych i najważniejszych polskich filmów prezentowanych po cyfrowej rekonstrukcji razem z komplementarnymi dokumentami, w jakości pozwalającej na pełne oddanie zamysłu i wirtuozerii twórców. Cyklicznym projekcjom arcydzieł polskiej kinematografii w Kinie Pod Baranami towarzyszą prelekcje Krzysztofa Siwonia, filmoznawcy z Uniwersytetu Jagiellońskiego, związanego z czasopismem EKRANy.
Szczegółowe informacje dotyczące cyklu - TUTAJ.
O FILMACH:
PSY
reż. Władysław Pasikowski, Polska 1992, 111’
Jeden z najlepszych polskich filmów lat 90. Opowiada historię byłych funkcjonariuszy Służby Bezpieczeństwa, którzy - po weryfikacji - trafiają do Policji i mierzą się z nową rzeczywistością. Kolejki ustawiające się pod kasami kin tuż po premierze w 1992 roku przysporzyły Psom miana komercyjnego szlagieru. Rzecz - jak na polski film - rzadka. Finansowym sukcesom filmu towarzyszyły prestiżowe nagrody, m.in. na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni oraz na Festiwalu w Mannheim.
& Z PUNKTU WIDZENIA NOCNEGO PORTIERA
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1977, 15’
W swoim portrecie nocnego portiera Kieślowski pokazuje, jak totalitarny system kształtuje słabe osobowości, jak czyni z ludzi bezwolne narzędzia. Sprawia też, jak pisała Bożena Janicka w 1979 roku, że „za jego pośrednictwem wkraczamy w sam środek sporu o to, jakimi metodami można skutecznie osiągnąć takie cele społeczne jak ład, porządek, respektowanie prawa”.
Film Psy wyświetlany w wersji oryginalnej z napisami angielskim. Krótki film Z punktu widzenia nocnego portiera w wersji oryginalnej.
| Pigs will be shown with English subtitles. Short film Z punktu widzenia nocnego portiera - in original version.
BILETY:
17 zł (normalny)
13 zł (ulgowy)
12 zł (senior)
PARTNERZY:
czwartek, 15 maja 2014, godz. 19.00 | Thursday, May 15, 7 pm.
(English info - HERE)
W czwartek, 15 maja, o godzinie 19.00, w ramach trzeciej odsłony cyklu Kinoklasyka, zapraszamy na pokaz odrestaurowanej wersji kultowych Psów Władysława Pasikowskiego.
Film prezentowany będzie z angielskimi napisami, a przed seansem prelekcję wygłosi filmoznawca, Krzysztof Siwoń (UJ).
Film Władysława Pasikowskiego to jeden z nielicznych obrazów w polskiej kinematografii, który – bez cienia wątpliwości – zasłużył na miano kultowego. Uwielbiała go zwłaszcza młoda widownia, która zmęczona martyrologią i „styropianem”, w granym przez Bogusława Lindę twardzielu wymierzającym sprawiedliwość „w imię zasad”, zobaczyła swojego bohatera.
Psy to film kontrowersyjny i budzący sprzeczne emocje: nagrodzony na gdyńskim festiwalu Polskich Filmów Fabularnych, jednocześnie oskarżany przez część krytyki o nadmierną brutalność, wulgarny język, nihilizm i szarganie świętości. To postkomunistyczne kino moralnego niepokoju, gdzie połączenie schematów amerykańskiego filmu policyjnego z polskimi realiami (komisje weryfikacyjne, palenie esbeckich teczek, rosnąca w polityczną siłę rola Kościoła) stworzyło ekranowe lustro, w którym odbiły się problemy wczesnej fazy rodzimej transformacji.
Co owi młodzi – dzisiejsi 30- i 40-latkowie – zobaczą w Psach po 20 latach? Czy te straciły swoją drapieżność czy też gryzą równie mocno i z tą samą siłą obszczekują także współczesny świat?
Projekcji Psów towarzyszyć będzie pokaz krótkiego dokumentu Krzysztofa Kieślowskiego pt. Z punktu widzenia nocnego portiera, ukazującego jak totalitarny system kształtuje słabe osobowości, jak czyni z ludzi bezwolne narzędzia.
Film Psy wyświetlany w wersji oryginalnej z napisami angielskim. Krótki film Z punktu widzenia nocnego portiera w wersji oryginalnej.
Kinoklasyka to cykl najlepszych i najważniejszych polskich filmów prezentowanych po cyfrowej rekonstrukcji razem z komplementarnymi dokumentami, w jakości pozwalającej na pełne oddanie zamysłu i wirtuozerii twórców. Cyklicznym projekcjom arcydzieł polskiej kinematografii w Kinie Pod Baranami towarzyszą prelekcje Krzysztofa Siwonia, filmoznawcy z Uniwersytetu Jagiellońskiego, związanego z czasopismem EKRANy.
Szczegółowe informacje dotyczące cyklu - TUTAJ.
O FILMACH:
PSY
reż. Władysław Pasikowski, Polska 1992, 111’
Jeden z najlepszych polskich filmów lat 90. Opowiada historię byłych funkcjonariuszy Służby Bezpieczeństwa, którzy - po weryfikacji - trafiają do Policji i mierzą się z nową rzeczywistością. Kolejki ustawiające się pod kasami kin tuż po premierze w 1992 roku przysporzyły Psom miana komercyjnego szlagieru. Rzecz - jak na polski film - rzadka. Finansowym sukcesom filmu towarzyszyły prestiżowe nagrody, m.in. na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni oraz na Festiwalu w Mannheim.
& Z PUNKTU WIDZENIA NOCNEGO PORTIERA
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1977, 15’
W swoim portrecie nocnego portiera Kieślowski pokazuje, jak totalitarny system kształtuje słabe osobowości, jak czyni z ludzi bezwolne narzędzia. Sprawia też, jak pisała Bożena Janicka w 1979 roku, że „za jego pośrednictwem wkraczamy w sam środek sporu o to, jakimi metodami można skutecznie osiągnąć takie cele społeczne jak ład, porządek, respektowanie prawa”.
Film Psy wyświetlany w wersji oryginalnej z napisami angielskim. Krótki film Z punktu widzenia nocnego portiera w wersji oryginalnej.
| Pigs will be shown with English subtitles. Short film Z punktu widzenia nocnego portiera - in original version.
BILETY:
17 zł (normalny)
13 zł (ulgowy)
12 zł (senior)
PARTNERZY: