kpb

Kinoklasyka - pokazy najlepszych polskich filmów po rekonstrukcji cyfrowej

KINOKLASYKA
od 11 kwietnia 2014

| digitally remastered Polish classics with English subtitles
(click HERE for English version)



Począwszy od 11 kwietnia w repertuarze Kina Pod Baranami pojawią się cykliczne pokazy odrestaurowanych arcydzieł polskiego kina. W ramach pierwszej odsłony cyklu Kinoklasyka, organizowanego we współpracy z Cyfrowym Repozytorium Filmowym, zaprezentowana zostanie reżyserska wersja Przypadku Krzysztofa Kieślowskiego, która w trakcie cyfrowej rekonstrukcji uzupełniona została o sceny wycięte przez cenzurę.

Filmy będą prezentowane z angielskimi napisami.
Przed pokazami prelekcje wygłosi Krzysztof Siwoń (UJ).

„Chyba każdy kiedyś gdzieś się spóźnił, kogoś nie spotkał, chyba każdemu zdarzyło się coś takiego, że jego życie mogłoby się potoczyć zupełnie inaczej, ale nie potoczyło” - tak Krzysztof Kieślowski tłumaczył ideę swojego filmu, prezentującego alternatywne wersje losów młodego mężczyzny, zależne od tytułowego przypadku, jakim jest próba złapania odjeżdżającego pociągu. Przypadek, z wybitną rolą Bogusława Lindy (nagrodzonego na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni) trafił do kin w 1987 roku. Nie stał się przebojem, ale sprowokował dyskusję. Czy ponad ćwierć wieku później film wciąż porusza? Przekonamy się o tym już w piątek, 11 kwietnia, o godzinie 19.00, podczas pierwszego pokazu Kinoklasyka, składającego się na cykl najlepszych i najważniejszych polskich filmów prezentowanych po cyfrowej rekonstrukcji razem z komplementarnymi dokumentami, w jakości pozwalającej na pełne oddanie zamysłu i wirtuozerii twórców. Kolejne pokazy zaplanowano na 23 kwietnia i 15 maja. Zobaczymy wtedy Zaklęte rewiry Janusza Majewskiego i kultowe Psy Władysława Pasikowskiego.

Cyklicznym projekcjom towarzyszyć będą prelekcje autorstwa filmoznawców i krytyków filmowych skupionych wokół magazynu EKRANy, którzy zwrócą naszą uwagę na ciekawe aspekty prezentowanych filmów.


PROGRAM:

piątek, 11 kwietnia, godz. 18.45
PRZYPADEK
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1981, 123’

Wybitny film Krzysztofa Kieślowskiego pokazuje trzy różne losy jednego człowieka, Witka Długosza (Bogusław Linda), trzy potencjalne życiorysy jednej osoby, zależne wyłącznie od przypadku. Przełomowy w sposobie prowadzenia narracji film wywarł ogromny wpływ na współczesne kino.

& SIEDEM KOBIET W RÓŻNYM WIEKU
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1978, 17’
Subtelne szkice do portretów siedmiu tancerek w różnym wieku - od młodziutkiej adeptki szkoły baletowej po dojrzałą kobietę, która karierę artystyczną ma już dawno za sobą.


środa, 23 kwietnia, godz. 19.00
ZAKLĘTE REWIRY
reż. Janusz Majewski, Polska 1975, 100’

Ekranizacja głośnej przed wojną powieści Zaklęte rewiry Tadeusza Kurtyki, znanego pod pseudonimem Henryk Worcell. Autor na podstawie własnych obserwacji i doświadczeń, które posiadł terminując przez kilka lat jako kelner w krakowskim Grand Hotelu, przedstawił „od kuchni” wielką restaurację z lat trzydziestych. Reżyser Janusz Majewski, autor filmów Zazdrość i medycyna i Sublokator, znalazł w tej interesującej powieści idealny materiał do filmowej adaptacji.

& WSZYSCY DLA WSZYSTKICH
reż. Leszek Tarnowski, Paweł Kędzierski, Polska 1976, 11’
Mistrzowski portret PRL’u opowiedziany poprzez zwyczajny dzień pracy w zakładzie krawieckim.


czwartek, 15 maja, godz. 19.00
PSY
reż. Władysław Pasikowski, Polska 1992, 111’

Jeden z najlepszych polskich filmów lat 90. Opowiada historię byłych funkcjonariuszy Służby Bezpieczeństwa, którzy - po weryfikacji - trafiają do Policji i mierzą się z nową rzeczywistością. Kolejki ustawiające się pod kasami kin tuż po premierze w 1992 roku przysporzyły Psom miana komercyjnego szlagieru. Rzecz - jak na polski film - rzadka. Finansowym sukcesom filmu towarzyszyły prestiżowe nagrody, m.in. na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni oraz na Festiwalu w Mannheim.

& Z PUNKTU WIDZENIA NOCNEGO PORTIERA
reż. Krzysztof Kieślowski, Polska 1977, 15’
W swoim portrecie nocnego portiera Kieślowski pokazuje, jak totalitarny system kształtuje słabe osobowości, jak czyni z ludzi bezwolne narzędzia. Sprawia też, jak pisała Bożena Janicka w 1979 roku, że „za jego pośrednictwem wkraczamy w sam środek sporu o to, jakimi metodami można skutecznie osiągnąć takie cele społeczne jak ład, porządek, respektowanie prawa”.

Wszystkie filmy prezentowane w ramach projektu Kinoklasyka w Kinie Pod Baranami wyświetlane będą z angielskimi napisami.
(krótki metraż Wszyscy dla wszystkich tylko w wersji oryginalnej)

| All films will be shown in original version with English subtitles
(short film Wszyscy dla wszystkich will be shown without subtitles)


BILETY:
17 zł
(normalny)
13 zł (ulgowy)
12 zł (senior)
KARNET (3 filmy): 33 zł
Aby zarezerwować Karnet - prosimy o maila ( kasa@kinopodbaranami.pl ) lub telefon (12 423 07 68) lub info na Gadu-Gadu (5911809).


PARTNERZY:
 
 
          

 
    
Bookmark and Share

archiwum