52. KFF - seanse w PWST
52. KRAKOWSKI FESTIWAL FILMOWY
28 maja - 2 czerwca 2012
PROGRAM projekcji w PWST:
PWST Scena im. S. Wyspiańskiego
ul. Straszewskiego 22
wtorek, 29 maja
17.30 KRAKOWSKIE PREMIERY DOKUMENTALNE
Rozdarty | Karua | Torn
reż. Ronit Kertsner, Izrael 2011, 72’ (dok.)
Na stole księdza Romualda Jakuba Wekslera-Waszkinela stoją dwa zdjęcia - portret młodej kobiety z lat 30. ubiegłego wieku i współczesna fotografia podpartej pod boki, siwowłosej pani. To dwie matki kapłana - żydowska Batia Weksler, która ocaliła życie syna, oddając go na wychowanie chrześcijańskiej rodzinie i Polka Emilia Waszkinel, która wraz z mężem chłopca przyjęła. Ksiądz historię swojego pochodzenia poznał w wieku lat 35, 12 lat po otrzymaniu święceń kapłańskich. Teraz chciałby odnaleźć swoje miejsce na ziemi.
20.00 GDZIEŚ W EUROPIE
Siostry lekkich obyczajów | Ouve | Meet The Fokkens
reż. Gabriëlle Provaas, Rob Schröder, Holandia 2011, 75’ (dok.)
Martine i Louise Fokkens są bliźniaczkami. Ubierają się tak samo, mają podobne poczucie humoru i wspólne wspomnienia. Są bardzo dobrze znane w amsterdamskiej dzielnicy czerwonych latarni. Z ich swobodnych rozmów wyłania się portret sympatycznych starszych pań, które przeżyły swoje życie tak, jak chciały. Odkrywają przed nami pikantne szczegóły swojej pracy, ale także życia prywatnego. Poznajemy środowisko prostytutek i zmiany, jakie w nim nastąpiły. Siostry mają wszak porównanie - pracują w zawodzie od ponad pięćdziesięciu lat...
środa, 30 maja
17.30 KRAKOWSKIE PREMIERY DOKUMENTALNE
Jørgen Leth. Uwiedziony | Det Forførte Menneske | The Seduced Human
- premiera światowa
reż. Truls Lie, Norwegia 2012, 70’ (dok.)
Kontrowersyjny duński poeta i filmowiec Jørgen Leth, autor ponad 40 filmów dokumentalnych - w tym słynnego Męskiego erotyku - ostatnie 20 lat spędził na Haiti, czerpiąc inspiracje z rozedrgania niespokojnej wyspy. Jak sam deklaruje, wiedzie życie rozpięte pomiędzy rozpaczą a pożądaniem, zawsze gotowy by uwieść lub zostać uwiedzionym. Jego sztuka jest na wskroś estetyczna, niezainteresowana opowiadaniem historii... ale czy można tworzyć w oderwaniu od etyki?
20.00 LAUREACI FESTIWALI (74')
Outro | Outro
reż. Julia Panasenko, Rosja 2010, 45’ (dok.)
Trzydziestoparoletnia Svetlana zmaga się z chorobą nowotworową: zostało jej tylko kilka tygodni życia. Spędza czas w domu na kanapie ze swoim ukochanym pieskiem i grupą zaprzyjaźnionych sąsiadów, próbując zachować poczucie humoru i godnie przygotować się do odejścia. Jej największym zmartwieniem jest zbliżające się spotkanie z matką i rozmowa z nią o chorobie - i nadciągającej stopniowo śmierci. W swoim filmie reżyserka oddaje hołd zmarłej przyjaciółce, do końca dzielnie walczącej o życie.
Deklaracja nieśmiertelności | Declaration Of Immortality
reż. Marcin Koszałka, Polska 2010, 29’ (dok.)
W swoim obrazie Marcin Koszałka powraca do zapomnianego gatunku, jakim jest film górski. Bohaterem swej opowieści czyni Piotra "Szalonego" Korczaka, gdzieś w tle rysując także sylwetkę jego rywala Andrzeja Marcisza. Reżyser skupia się na schyłku kariery wielkiego mistrza, prowokując go jednocześnie do refleksji nad tym, jak będzie wyglądało jego życie, gdy nie będzie mógł już się wspinać. To przejmująca opowieść o niemożności pogodzenia się ze starością i pragnieniu nieśmiertelności.
22.00 KRAKOWSKIE PREMIERY DOKUMENTALNE (102')
Przyjaciółki | Rodicas - premiera polska
reż. Alice Gruia, Niemcy/Australia 2012, 53’ (dok.)
Przyjemności wspólnych zakupów czy wypadów na lody i do restauracji nie przysłania im ani podeszły wiek, ani pełna dramatycznych wydarzeń przeszłość. Rodica i Rodica są jak siostry, choć różnią się usposobieniem i podejściem do życia. Dwie niezgryźliwe tetryczki, nieskrępowane obecnością kamery, to dyskutują o filozofii, to z komiczną powagą roztrząsają praktyczne aspekty homoseksualnego stosunku. Rozważna i romantyczna: razem tworzą żywiołowy tandem, którego esencją jest radość życia.
Wojna i skrzypce | Kinorot Be-milchama | Violins In Wartime
reż. Yael Katzir, Izrael 2011, 48’ (dok.)
Wojna i warsztaty skrzypcowe? Cóż bardziej odległego? Owszem, ale nie w państwie Izraelu, które z samej swojej natury, ze względu na specyfikę powstania i położenia, jest w stanie permanentnej wojny immanentnie. Toteż toczący się w bliskim tle konflikt z Libanem nie staną stanie się powodem do odwołania zajęć z wirtuozami światowej klasy. Shlomo Mintz i Ida Haendel żarliwie przekazywać będą swą wiedzę rzeszy studentów z całego świata, a stary mistrz lutnik "leczyć" ich instrumenty, mimo że myślami jest z ukochanym synem, który walczy gdzieś na froncie.
czwartek, 31 maja
17.30 KRAKOWSKIE PREMIERY DOKUMENTALNE
Nigdy nie zapomnij kłamać | Never Forget To Lie
reż. Marian Marzyński, USA 2012, 67’ (dok.)
Marian Marzyński opowiada historię swego życia, w którym "kłamstwo było kluczem do przetrwania". Niegdyś dziecko uratowane z Zagłady, potem przymusowy emigrant Marca, w 1981 roku amerykański reporter w PRL-u, dziś ponownie wraca do Polski z kamerą. Odwiedza swoje dawne mieszkanie w warszawskim getcie, spotyka ludzi, którzy pomogli mu przeżyć wojnę, rozmawia z przyjaciółmi, z którymich złączył go podobny los. Ten niezwykle osobisty, opowiedziany emocjami film ma siłę psychodramy, pomagającej przepracować zrekonstruować swoją tożsamość i pamięć.
20.00 LAUREACI FESTIWALI
Lot specjalny | Vol spécial | Special Flight
reż. Fernand Melgar, Szwajcaria 2011, 103’ (dok.)
W ośrodku Frambois pod Genewą na deportację czeka kilkunastu nielegalnych imigrantów, głównie z Afryki i krajów bałkańskich. W Szwajcarii założyli rodziny, mają pracę i płacą podatki, posługują się też biegle językiem francuskim, jednak wedle zaostrzonych rygorów prawa imigracyjnego powinni zostać wydaleni z kraju. Ośrodek można opuścić na trzy sposoby: otrzymując azyl, godząc się na dobrowolną deportację lub przymusowo, na pokładzie specjalnego samolotu.
22.00 GDZIEŚ W EUROPIE
Pod napięciem | Del poder | On Power
reż. Zaván, Hiszpania 2011, 72’ (dok.)
Szczyt G8 w Genui w 2001 roku zgromadził liderów światowych mocarstw i... 300 tysięcy alterglobalistów. Początkowo pokojowa demonstracja przeradza się w brutalne zamieszki - demokratyczna władza usiłuje okiełznać obywatelskie nieposłuszeństwo za pomocą policyjnych pałek, gazu łzawiącego i armatek wodnych. Padają strzały z ostrej amunicji... Eksperymentalna forma dokumentu, złożonego z surowych materiałów zarejestrowanych na wrzącej wydarzeniami ulicy, przykuwa uwagę równie mocno jak kontrowersyjny temat.
piątek, 1 czerwca
17.30 KRAKOWSKIE PREMIERY DOKUMENTALNE
Wojenna korrida | Matador Ha'milchama | War Matador - premiera polska
reż. Avner Faingulernt, Macabit Abramson, Izrael 2011, 71’ (dok.)
Tłum gapiów, uzbrojony w aparaty fotograficzne i kamery, wpatruje się w dym nad Strefą Gazy i spadające na nią bomby. Właśnie trwa operacja "Płynny ołów", która na przełomie 2008 i 2009 roku pochłonęła setki palestyńskich ofiar, głównie cywilów. Sytuację komentują: jemenicki pasterz, strażnik pilnujący wjazdu do Gazy i ortodoksyjni Żydzi z pobliskiego miasta Sderot , którzy nie kryją swojej radości z tego, co się dzieje. Film jest dokumentalnym esejem o wojnie traktowanej jako spektakl i o pierwotnej fascynacji przemocą.
20.00 LAUREACI FESTIWALI
Żegnaj Nikaraguo!
| Último capítulo: Goodbye Nicaragua | Last Chapter. Goodbye Nicaragua
reż. Peter Torbiörnsson, Hiszpania/Szwecja 2010, 102’ (dok.)
"Kiedy wybucha bomba, najpierw czujesz uderzenie fali gorąca. Potem przerażający dźwięk przewierca ci bębenki w uszach". Niemal 30 lat, które upłynęło od zamachu bombowego na konferencji prasowej w La Penca, nie zatarło w świadomości Petera Torbiörnssona wypadku, w którym straciło życie 7 ludzi, a 21 zostało rannych i okaleczonych. Reżyser desperacko próbuje odsłonić kulisy zamachu sprzed lat, którego tropy wiodą na współczesne salony polityczne obu Ameryk.
22.00 KRAKOWSKIE PREMIERY DOKUMENTALNE
Jørgen Leth. Uwiedziony | Det Forførte Menneske | The Seduced Human
- premiera światowa
reż. Truls Lie, Norwegia 2012, 70’ (dok.)
Kontrowersyjny duński poeta i filmowiec Jørgen Leth, autor ponad 40 filmów dokumentalnych - w tym słynnego Męskiego erotyku - ostatnie 20 lat spędził na Haiti, czerpiąc inspiracje z rozedrgania niespokojnej wyspy. Jak sam deklaruje, wiedzie życie rozpięte pomiędzy rozpaczą a pożądaniem, zawsze gotowy by uwieść lub zostać uwiedzionym. Jego sztuka jest na wskroś estetyczna, niezainteresowana opowiadaniem historii... ale czy można tworzyć w oderwaniu od etyki?
sobota, 2 czerwca
17.30 KRAKOWSKIE PREMIERY DOKUMENTALNE
Piękne i bestia | Beauty And The Breast
reż. Liliana Komorowska-Głąbczyńska, Kanada 2012, 86’ (dok.)
Rak piersi jest najczęstszą przyczyną śmierci kobiet w wieku lat 20-59. Choroba nie tylko z furią atakuje ciało, ale i podkopuje tożsamość kobiety u samych podstaw. Chemioterapia czy mastektomia leczą ciało, lecz by całkiem pokonać nowotwór, trzeba sięgnąć po arsenał pozamedyczny. Do walki z bestią stają piękne kobiety - artystki, modelki, piosenkarki uzbrojone w tak niekonwencjonalne oręże jak joga, bodypainting czy skoki ze spadochronem.
20.00 KRAKOWSKIE PREMIERY DOKUMENTALNE (102')
Przyjaciółki | Rodicas - premiera polska
reż. Alice Gruia, Niemcy/Australia 2012, 53’ (dok.)
Przyjemności wspólnych zakupów czy wypadów na lody i do restauracji nie przysłania im ani podeszły wiek, ani pełna dramatycznych wydarzeń przeszłość. Rodica i Rodica są jak siostry, choć różnią się usposobieniem i podejściem do życia. Dwie niezgryźliwe tetryczki, nieskrępowane obecnością kamery, to dyskutują o filozofii, to z komiczną powagą roztrząsają praktyczne aspekty homoseksualnego stosunku. Rozważna i romantyczna: razem tworzą żywiołowy tandem, którego esencją jest radość życia.
Wojna i skrzypce | Kinorot Be-milchama | Violins In Wartime
reż. Yael Katzir, Izrael 2011, 48’ (dok.)
Wojna i warsztaty skrzypcowe? Cóż bardziej odległego? Owszem, ale nie w państwie Izraelu, które z samej swojej natury, ze względu na specyfikę powstania i położenia, jest w stanie permanentnej wojny immanentnie. Toteż toczące się nieopodal działania wojennewojenne toczący się w bliskim tle konflikt z Libanem nie staną stanie się powodem do odwołania zajęć z wirtuozami światowej klasy. Shlomo Mintz i Ida Haendel żarliwie przekazywać będą swą wiedzę rzeszy studentów z całego świata, a stary mistrz lutnik "leczyć" ich instrumenty, mimo że myślami jest z ukochanym synem, który walczy gdzieś na froncie.
22.00 KRAKOWSKIE PREMIERY DOKUMENTALNE
Nigdy nie zapomnij kłamać | Never Forget To Lie
reż. Marian Marzyński, USA 2012, 67’ (dok.)
Marian Marzyński opowiada historię swego życia, w którym "kłamstwo było kluczem do przetrwania". Niegdyś dziecko uratowane z Zagłady, potem przymusowy emigrant Marca, w 1981 roku amerykański reporter w PRL-u, dziś ponownie wraca do Polski z kamerą. Odwiedza swoje dawne mieszkanie w warszawskim getcie, spotyka ludzi, którzy pomogli mu przeżyć wojnę, rozmawia z przyjaciółmi, z którymich złączył go podobny los. Ten niezwykle osobisty, opowiedziany emocjami film ma siłę psychodramy, pomagającej przepracować zrekonstruować swoją tożsamość i pamięć.
Pokazy w ramach 52. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
Miejsca na seanse festiwalowe są nienumerowane.
Rezerwacja i odebranie jej w terminie (do pół godziny przed rozpoczęciem seansu) gwarantuje jedynie miejsce na sali.
28 maja - 2 czerwca 2012
PROGRAM projekcji w PWST:
PWST Scena im. S. Wyspiańskiego
ul. Straszewskiego 22
wtorek, 29 maja
17.30 KRAKOWSKIE PREMIERY DOKUMENTALNE
Rozdarty | Karua | Torn
reż. Ronit Kertsner, Izrael 2011, 72’ (dok.)
Na stole księdza Romualda Jakuba Wekslera-Waszkinela stoją dwa zdjęcia - portret młodej kobiety z lat 30. ubiegłego wieku i współczesna fotografia podpartej pod boki, siwowłosej pani. To dwie matki kapłana - żydowska Batia Weksler, która ocaliła życie syna, oddając go na wychowanie chrześcijańskiej rodzinie i Polka Emilia Waszkinel, która wraz z mężem chłopca przyjęła. Ksiądz historię swojego pochodzenia poznał w wieku lat 35, 12 lat po otrzymaniu święceń kapłańskich. Teraz chciałby odnaleźć swoje miejsce na ziemi.
20.00 GDZIEŚ W EUROPIE
Siostry lekkich obyczajów | Ouve | Meet The Fokkens
reż. Gabriëlle Provaas, Rob Schröder, Holandia 2011, 75’ (dok.)
Martine i Louise Fokkens są bliźniaczkami. Ubierają się tak samo, mają podobne poczucie humoru i wspólne wspomnienia. Są bardzo dobrze znane w amsterdamskiej dzielnicy czerwonych latarni. Z ich swobodnych rozmów wyłania się portret sympatycznych starszych pań, które przeżyły swoje życie tak, jak chciały. Odkrywają przed nami pikantne szczegóły swojej pracy, ale także życia prywatnego. Poznajemy środowisko prostytutek i zmiany, jakie w nim nastąpiły. Siostry mają wszak porównanie - pracują w zawodzie od ponad pięćdziesięciu lat...
środa, 30 maja
17.30 KRAKOWSKIE PREMIERY DOKUMENTALNE
Jørgen Leth. Uwiedziony | Det Forførte Menneske | The Seduced Human
- premiera światowa
reż. Truls Lie, Norwegia 2012, 70’ (dok.)
Kontrowersyjny duński poeta i filmowiec Jørgen Leth, autor ponad 40 filmów dokumentalnych - w tym słynnego Męskiego erotyku - ostatnie 20 lat spędził na Haiti, czerpiąc inspiracje z rozedrgania niespokojnej wyspy. Jak sam deklaruje, wiedzie życie rozpięte pomiędzy rozpaczą a pożądaniem, zawsze gotowy by uwieść lub zostać uwiedzionym. Jego sztuka jest na wskroś estetyczna, niezainteresowana opowiadaniem historii... ale czy można tworzyć w oderwaniu od etyki?
20.00 LAUREACI FESTIWALI (74')
Outro | Outro
reż. Julia Panasenko, Rosja 2010, 45’ (dok.)
Trzydziestoparoletnia Svetlana zmaga się z chorobą nowotworową: zostało jej tylko kilka tygodni życia. Spędza czas w domu na kanapie ze swoim ukochanym pieskiem i grupą zaprzyjaźnionych sąsiadów, próbując zachować poczucie humoru i godnie przygotować się do odejścia. Jej największym zmartwieniem jest zbliżające się spotkanie z matką i rozmowa z nią o chorobie - i nadciągającej stopniowo śmierci. W swoim filmie reżyserka oddaje hołd zmarłej przyjaciółce, do końca dzielnie walczącej o życie.
Deklaracja nieśmiertelności | Declaration Of Immortality
reż. Marcin Koszałka, Polska 2010, 29’ (dok.)
W swoim obrazie Marcin Koszałka powraca do zapomnianego gatunku, jakim jest film górski. Bohaterem swej opowieści czyni Piotra "Szalonego" Korczaka, gdzieś w tle rysując także sylwetkę jego rywala Andrzeja Marcisza. Reżyser skupia się na schyłku kariery wielkiego mistrza, prowokując go jednocześnie do refleksji nad tym, jak będzie wyglądało jego życie, gdy nie będzie mógł już się wspinać. To przejmująca opowieść o niemożności pogodzenia się ze starością i pragnieniu nieśmiertelności.
22.00 KRAKOWSKIE PREMIERY DOKUMENTALNE (102')
Przyjaciółki | Rodicas - premiera polska
reż. Alice Gruia, Niemcy/Australia 2012, 53’ (dok.)
Przyjemności wspólnych zakupów czy wypadów na lody i do restauracji nie przysłania im ani podeszły wiek, ani pełna dramatycznych wydarzeń przeszłość. Rodica i Rodica są jak siostry, choć różnią się usposobieniem i podejściem do życia. Dwie niezgryźliwe tetryczki, nieskrępowane obecnością kamery, to dyskutują o filozofii, to z komiczną powagą roztrząsają praktyczne aspekty homoseksualnego stosunku. Rozważna i romantyczna: razem tworzą żywiołowy tandem, którego esencją jest radość życia.
Wojna i skrzypce | Kinorot Be-milchama | Violins In Wartime
reż. Yael Katzir, Izrael 2011, 48’ (dok.)
Wojna i warsztaty skrzypcowe? Cóż bardziej odległego? Owszem, ale nie w państwie Izraelu, które z samej swojej natury, ze względu na specyfikę powstania i położenia, jest w stanie permanentnej wojny immanentnie. Toteż toczący się w bliskim tle konflikt z Libanem nie staną stanie się powodem do odwołania zajęć z wirtuozami światowej klasy. Shlomo Mintz i Ida Haendel żarliwie przekazywać będą swą wiedzę rzeszy studentów z całego świata, a stary mistrz lutnik "leczyć" ich instrumenty, mimo że myślami jest z ukochanym synem, który walczy gdzieś na froncie.
czwartek, 31 maja
17.30 KRAKOWSKIE PREMIERY DOKUMENTALNE
Nigdy nie zapomnij kłamać | Never Forget To Lie
reż. Marian Marzyński, USA 2012, 67’ (dok.)
Marian Marzyński opowiada historię swego życia, w którym "kłamstwo było kluczem do przetrwania". Niegdyś dziecko uratowane z Zagłady, potem przymusowy emigrant Marca, w 1981 roku amerykański reporter w PRL-u, dziś ponownie wraca do Polski z kamerą. Odwiedza swoje dawne mieszkanie w warszawskim getcie, spotyka ludzi, którzy pomogli mu przeżyć wojnę, rozmawia z przyjaciółmi, z którymich złączył go podobny los. Ten niezwykle osobisty, opowiedziany emocjami film ma siłę psychodramy, pomagającej przepracować zrekonstruować swoją tożsamość i pamięć.
20.00 LAUREACI FESTIWALI
Lot specjalny | Vol spécial | Special Flight
reż. Fernand Melgar, Szwajcaria 2011, 103’ (dok.)
W ośrodku Frambois pod Genewą na deportację czeka kilkunastu nielegalnych imigrantów, głównie z Afryki i krajów bałkańskich. W Szwajcarii założyli rodziny, mają pracę i płacą podatki, posługują się też biegle językiem francuskim, jednak wedle zaostrzonych rygorów prawa imigracyjnego powinni zostać wydaleni z kraju. Ośrodek można opuścić na trzy sposoby: otrzymując azyl, godząc się na dobrowolną deportację lub przymusowo, na pokładzie specjalnego samolotu.
22.00 GDZIEŚ W EUROPIE
Pod napięciem | Del poder | On Power
reż. Zaván, Hiszpania 2011, 72’ (dok.)
Szczyt G8 w Genui w 2001 roku zgromadził liderów światowych mocarstw i... 300 tysięcy alterglobalistów. Początkowo pokojowa demonstracja przeradza się w brutalne zamieszki - demokratyczna władza usiłuje okiełznać obywatelskie nieposłuszeństwo za pomocą policyjnych pałek, gazu łzawiącego i armatek wodnych. Padają strzały z ostrej amunicji... Eksperymentalna forma dokumentu, złożonego z surowych materiałów zarejestrowanych na wrzącej wydarzeniami ulicy, przykuwa uwagę równie mocno jak kontrowersyjny temat.
piątek, 1 czerwca
17.30 KRAKOWSKIE PREMIERY DOKUMENTALNE
Wojenna korrida | Matador Ha'milchama | War Matador - premiera polska
reż. Avner Faingulernt, Macabit Abramson, Izrael 2011, 71’ (dok.)
Tłum gapiów, uzbrojony w aparaty fotograficzne i kamery, wpatruje się w dym nad Strefą Gazy i spadające na nią bomby. Właśnie trwa operacja "Płynny ołów", która na przełomie 2008 i 2009 roku pochłonęła setki palestyńskich ofiar, głównie cywilów. Sytuację komentują: jemenicki pasterz, strażnik pilnujący wjazdu do Gazy i ortodoksyjni Żydzi z pobliskiego miasta Sderot , którzy nie kryją swojej radości z tego, co się dzieje. Film jest dokumentalnym esejem o wojnie traktowanej jako spektakl i o pierwotnej fascynacji przemocą.
20.00 LAUREACI FESTIWALI
Żegnaj Nikaraguo!
| Último capítulo: Goodbye Nicaragua | Last Chapter. Goodbye Nicaragua
reż. Peter Torbiörnsson, Hiszpania/Szwecja 2010, 102’ (dok.)
"Kiedy wybucha bomba, najpierw czujesz uderzenie fali gorąca. Potem przerażający dźwięk przewierca ci bębenki w uszach". Niemal 30 lat, które upłynęło od zamachu bombowego na konferencji prasowej w La Penca, nie zatarło w świadomości Petera Torbiörnssona wypadku, w którym straciło życie 7 ludzi, a 21 zostało rannych i okaleczonych. Reżyser desperacko próbuje odsłonić kulisy zamachu sprzed lat, którego tropy wiodą na współczesne salony polityczne obu Ameryk.
22.00 KRAKOWSKIE PREMIERY DOKUMENTALNE
Jørgen Leth. Uwiedziony | Det Forførte Menneske | The Seduced Human
- premiera światowa
reż. Truls Lie, Norwegia 2012, 70’ (dok.)
Kontrowersyjny duński poeta i filmowiec Jørgen Leth, autor ponad 40 filmów dokumentalnych - w tym słynnego Męskiego erotyku - ostatnie 20 lat spędził na Haiti, czerpiąc inspiracje z rozedrgania niespokojnej wyspy. Jak sam deklaruje, wiedzie życie rozpięte pomiędzy rozpaczą a pożądaniem, zawsze gotowy by uwieść lub zostać uwiedzionym. Jego sztuka jest na wskroś estetyczna, niezainteresowana opowiadaniem historii... ale czy można tworzyć w oderwaniu od etyki?
sobota, 2 czerwca
17.30 KRAKOWSKIE PREMIERY DOKUMENTALNE
Piękne i bestia | Beauty And The Breast
reż. Liliana Komorowska-Głąbczyńska, Kanada 2012, 86’ (dok.)
Rak piersi jest najczęstszą przyczyną śmierci kobiet w wieku lat 20-59. Choroba nie tylko z furią atakuje ciało, ale i podkopuje tożsamość kobiety u samych podstaw. Chemioterapia czy mastektomia leczą ciało, lecz by całkiem pokonać nowotwór, trzeba sięgnąć po arsenał pozamedyczny. Do walki z bestią stają piękne kobiety - artystki, modelki, piosenkarki uzbrojone w tak niekonwencjonalne oręże jak joga, bodypainting czy skoki ze spadochronem.
20.00 KRAKOWSKIE PREMIERY DOKUMENTALNE (102')
Przyjaciółki | Rodicas - premiera polska
reż. Alice Gruia, Niemcy/Australia 2012, 53’ (dok.)
Przyjemności wspólnych zakupów czy wypadów na lody i do restauracji nie przysłania im ani podeszły wiek, ani pełna dramatycznych wydarzeń przeszłość. Rodica i Rodica są jak siostry, choć różnią się usposobieniem i podejściem do życia. Dwie niezgryźliwe tetryczki, nieskrępowane obecnością kamery, to dyskutują o filozofii, to z komiczną powagą roztrząsają praktyczne aspekty homoseksualnego stosunku. Rozważna i romantyczna: razem tworzą żywiołowy tandem, którego esencją jest radość życia.
Wojna i skrzypce | Kinorot Be-milchama | Violins In Wartime
reż. Yael Katzir, Izrael 2011, 48’ (dok.)
Wojna i warsztaty skrzypcowe? Cóż bardziej odległego? Owszem, ale nie w państwie Izraelu, które z samej swojej natury, ze względu na specyfikę powstania i położenia, jest w stanie permanentnej wojny immanentnie. Toteż toczące się nieopodal działania wojennewojenne toczący się w bliskim tle konflikt z Libanem nie staną stanie się powodem do odwołania zajęć z wirtuozami światowej klasy. Shlomo Mintz i Ida Haendel żarliwie przekazywać będą swą wiedzę rzeszy studentów z całego świata, a stary mistrz lutnik "leczyć" ich instrumenty, mimo że myślami jest z ukochanym synem, który walczy gdzieś na froncie.
22.00 KRAKOWSKIE PREMIERY DOKUMENTALNE
Nigdy nie zapomnij kłamać | Never Forget To Lie
reż. Marian Marzyński, USA 2012, 67’ (dok.)
Marian Marzyński opowiada historię swego życia, w którym "kłamstwo było kluczem do przetrwania". Niegdyś dziecko uratowane z Zagłady, potem przymusowy emigrant Marca, w 1981 roku amerykański reporter w PRL-u, dziś ponownie wraca do Polski z kamerą. Odwiedza swoje dawne mieszkanie w warszawskim getcie, spotyka ludzi, którzy pomogli mu przeżyć wojnę, rozmawia z przyjaciółmi, z którymich złączył go podobny los. Ten niezwykle osobisty, opowiedziany emocjami film ma siłę psychodramy, pomagającej przepracować zrekonstruować swoją tożsamość i pamięć.
Pokazy w ramach 52. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
Miejsca na seanse festiwalowe są nienumerowane.
Rezerwacja i odebranie jej w terminie (do pół godziny przed rozpoczęciem seansu) gwarantuje jedynie miejsce na sali.