kpb

Tysiąc i jedna noc - cz. 2, opuszczony

tytuł oryginalny: As Mil e uma Noites – vol. 2, o desolado

reżyseria: Miguel Gomes
aktorzy: Crista Alfaiate, Chico Chapas, Luísa Cruz, Gonçalo Waddington

czas trwania: 131 min.
produkcja: Portugalia/Francja/Niemcy/Szwajcaria 2015
jezyk: portugalski
napisy: polskie
in Portuguese with Polish subtitles
info: Sny o kinie - przegląd filmów Miguela Gomesa

Monumentalny projekt Gomesa z pogranicza politycznego eseju i kina poetyckiego jest wielowarstwową opowieścią o portugalskiej duszy w czasach ekonomicznego kryzysu snutą przez Szeherezadę. Drugą część trylogii rozpoczyna od historii tajemniczego Simão - ukrywającego się przed prawem zabójcy, uważanego za lokalnego bohatera. Wielkim atutem cyklu są hipnotyzujące zdjęcia Sayombhu Mukdeeproma, stałego współpracownika Apichatponga Weerasethakula.

W jednym z wywiadów Gomes przytoczył portugalskie powiedzenie, że czasem dobre rzeczy wynikają ze złych okoliczności. Jego monumentalny projekt z pogranicza politycznego eseju i kina poetyckiego jest tego najlepszym przykładem. Po wielkim sukcesie Tabu reżyser powraca równie oryginalną i nostalgiczną, choć znacznie bardziej wielowarstwową opowieścią o portugalskiej duszy w czasach ekonomicznego kryzysu. Dokumentację rozpadającej się rzeczywistości nakłada na wybrane wątki z Baśni tysiąca i jednej nocy, wędrując między czasem przeszłym i teraźniejszym oraz realizmem i baśniowością – zarówno pod względem użycia środków filmowych, jak i na poziomie fabuły. Drugą część trylogii rozpoczyna od historii tajemniczego Simão – ukrywającego się przed prawem zabójcy, uważanego za lokalnego bohatera. Chwilę potem ponownie wprowadza na ekran Szeherezadę, czyniąc ją narratorką tej zanurzonej w bezczasie i zarazem aktualnych problemach opowieści. Jej wielką siłą – podobnie jak w wypadku pozostałych części – są hipnotyzujące zdjęcia Sayombhu Mukdeeproma, stałego współpracownika Apichatponga Weerasethakula.

| In keeping with its subtitle, the middle section of Miguel Gomes’s monumental yet light-footed magnum opus shifts into a more subdued and melancholic register. But within each of these three tales, framed as the wild imaginings of the Arabian queen Scheherazade and adapted from recent real-life events in Portugal, there are surprises and digressions aplenty. In the first, a deadpan neo-Western of sorts, an escaped murderer becomes a local hero for dodging the authorities. The second deals with the theft of 13 cows, as told through a Brechtian open-air courtroom drama in which the testimonies become increasingly absurd. Finally, a Maltese poodle shuttles between various owners in a tear-jerking collective portrait of a tower block’s morose residents. Attesting to the power of fiction to generate its own reality, the film treats its fantasy dimension as a license for directness, a path to a more meaningful truth.


Wcześniej w ramach: Nowe Horyzonty Tournée 2016.

Zobacz ten film:

  • Wtorek
    4 lutego Tuesday February 4