kpb

Mama (2010)

tytu³ oryginalny: Mama

re¿yseria: Nikolay Renard, Yelena Renard
aktorzy: Ludmila Alyohina, Sergey Nazarov

czas trwania: 71 min.
produkcja: Rosja 2010
premiera: 2011-05-13

10. Era Nowe Horyzonty - nagroda krytyków FIPRESCI

Oparta na faktach relacja z milcz±cej egzystencji matki i syna, dwustukilowego olbrzyma, ¶ci¶niêtych na niewielkiej przestrzeni mieszkania. Niczego nie wiemy o ich przesz³o¶ci i dlaczego ¿yj± w ten sposób. Obserwujemy codzienno¶æ, sk³adaj±c± siê z drobnych czynno¶ci, nadopiekuñczo¶æ i bezwarunkow± mi³o¶æ matki, zachowanie borykaj±cego siê ze swoj± tusz± czterdziestolatka. Statyczno¶æ niemych ujêæ tworzy iluzjê obcowania z filmowym ¶wiatem w czasie rzeczywistym. Efekt wzmacnia spektakularne o¶wietlenie, które ka¿e widzowi wej¶æ w sam ¶rodek cichego dramatu, gdzie z braku akcji ludzie i przedmioty nabieraj± fizycznego ciê¿aru i emocjonalnej powagi.

Twórcy o filmie: „Chcieli¶my, ¿eby film by³ krêcony naturalnie. ¯eby osi±gn±æ cel zastosowali¶my d³ugie ujêcia, statyczn± kamerê, naturalne ¶wiat³o, próby ograniczyli¶my do minimum. Chcieli¶my wywo³aæ wra¿enie esencji prawdziwego ¿ycia. Publiczno¶æ mia³a poczuæ siê tak, jakby znalaz³a siê w samym ¶rodku pokoju, w którym rozgrywa siê akcja. Wielk± rolê w stworzeniu tego wra¿enia odegra³a ¶cie¿ka d¼wiêkowa filmu”.

O re¿yserach:

Yelena i Nikolay Renard - ma³¿eñstwo filmowców nazywane przez krytyków nowym, obiecuj±cym g³osem rosyjskiej kinematografii. Yelena rodzi³a siê w Rosji w 1979 roku. Jest filmowym samoukiem. Jej pierwsze spotkania z kinem by³y zwi±zane z prac± nad scenariuszami. Nikolay urodzi³ siê w Rosji w 1980 roku. Ukoñczy³ Podyplomow± Szko³ê dla Scenarzystów i Re¿yserów Filmowych w Moskwie. Wcze¶niej zajmowa³ siê malarstwem i wideoartem. Niskobud¿etowa Mama jest pe³nometra¿owym debiutem Renardów.

„(...) obserwujemy wyprane z dziania siê, oczyszczone ze s³ów ¿ycie monstrualnie oty³ego syna i jego matki. Chcia³oby siê wprz±c tê antyhistoriê w jaki¶ dyskurs o wzajemnym uzale¿nieniu, ale film siê temu wymyka, staj±c siê pe³nym niedopowiedzeñ zapisem trwania dwojga ludzi, zderzeniem ich ruchu i bezruchu, a zarazem minitraktatem o relacji widza z obrazem, o naszym intymnym wk³adzie w budowanie filmu”. Anita Piotrowska, Tygodnik Powszechny

Film by³ tak¿e prezentowany w ramach ENH Tournée 2011.

Bookmark and Share