kpb

63. KFF: Konkurs Polski 11: Własna prawda + Two Shores + Trzy opowiadania o Basi + Dom + Asekuracja


info: 63. Krakowski Festiwal Filmowy

KONKURS POLSKI 11 | POLISH COMPETITION 11 (95')


WŁASNA PRAWDA | HER OWN TRUTH
(Agnieszka Kruczek) PL 2023, 10’ | A
Kadr z filmu Własna prawda
To miały być tylko trzy miesiące w Niemczech… Niespodziewanie plany wybierających się za granicę kobiety i córki, zmieniło wprowadzenie stanu wojennego. Czy okaże się, że rację miała babcia, która przed wyjazdem powiedziała, że już nigdy się nie zobaczą? Dokumentalna animacja, w której narratorka wspomina swoją własną historię. Nostalgiczna opowieść o samotności, tęsknocie i nieprzewidywalności ludzkiego losu, przez którą prowadzą nas mała dziewczynka i miś Koralgol, a w tle pobrzmiewa kołysanka „Z popielnika na Wojtusia…”


TWO SHORES | TWO SHORES
(Matt Subieta) PL/US 2022, 26’ | F
Kadr z filmu Two Shores
Anna Maria smutną ma twarz, Anna Maria wciąż patrzy w dal – słowa ballady Czerwonych Gitar towarzyszą bohaterce filmu, która przyjeżdża z Polski do Nowego Jorku, żeby zmierzyć się z duchami przeszłości. Nowe fakty zmuszają ją do weryfikacji własnych wspomnień. Opowieść ukazana w „Two shores” poetycko opowiada o częstych losach polskich rodzin okresu PRL-u, ale przecież te historie przekraczają granice jednego państwa i epoki. Film delikatnie dotyka tego, co najboleśniejsze i co nas kształtuje, jednocześnie nie jest też pozbawiony intrygującej, niemal dokumentalnej obserwacji ulic metropolii, w której miesza się wiele kultur i historii. Kino poruszające, subtelne, szczere.


TRZY OPOWIADANIA O BASI | BASIA: THREE SHORT STORIES
(Mateusz Pietrak) PL 2023, 30’ | D
Kadr z filmu Trzy opowiadania o Basi
Postanowiłam, że w tym roku umieram – mówi ze śmiechem Basia, po której nie widać, że skończyła osiemdziesiąt lat. Spełnia się w roli babci, matki i siostry. A także na scenie. Podglądamy jej przygotowania do życiowego występu. W międzyczasie spotyka się z najbliższymi, obdarowując ich swoją uwagą oraz niezwykłą energią i pasją. Sztuka niepostrzeżenie przenika do codziennych czynności, dzięki czemu powstała niezwykle intymna i osobista opowieść o przemijaniu doświadczanym w pierwszej osobie, a kulminacyjnym momentem jest finałowy występ bohaterki.


DOM | HOME
(Kinga Kociarz) PL 2023, 4’ | A
Kadr z filmu Dom
Zdrowaś Maryjo, łaski pełna – powtarza modląca się na kolanach kobieta. Mężczyzna jak refren deklamuje wyliczankę o schronie, który mógł wybudować. Dziadek, pokaszlując, maluje obraz, a dziecko beztrosko biega między nimi z papierowym samolotem. Tylko ten mały chłopczyk nie czuje panującej w domu atmosfery niepokoju i wydaje się nienaznaczony pokoleniową traumą. Wykorzystująca technikę cyfrowego kolażu animacja za sprawą postaci, scenografii i połączenia tragedii z groteską przywodzi na myśl spektakle z nurtu „teatru śmierci” Tadeusza Kantora.


ASEKURACJA | BELAY
(Julian Tałandziewicz) PL 2023, 25’ | F
Kadr z filmu Asekuracja
Tomek jest psychoterapeutą, ale sam potrzebuje pomocy. Jego życie osobiste i zawodowe jest w rozsypce, teraz musi spróbować posklejać je na nowo. Wspinaczka, która ma rozładować stres, tylko bardziej frustruje, bo mężczyzna nie jest w stanie ukończyć wybranej przez siebie trasy. Głośny remont za ścianą rozsadza głowę wymęczoną natłokiem myśli i emocji, i udawaniem, że wszystko gra. A do tego jeszcze nowy pacjent – cyniczny i nadzwyczaj dobrze poinformowany stand-uper – podsuwa Tomkowi karteczkę z nietypową prośbą. A potem… „Asekuracja” to tragikomiczna opowieść w sam raz na nasze niespokojne czasy, w której tradycyjne role pytającego i pytanego zostają sprytnie odwrócone.


Zakup biletu online na stronie 63. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.


Pokaz w ramach 63. Krakowskiego Festiwalu Filmowego.

Bookmark and Share