kpb

Conrad Festival 2021

CONRAD FESTIVAL - pasmo filmowe
18-24 października 2021
Kino Pod Baranami 


 
W dniach od 18 do 24 października odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń literackich w Polsce, czyli Festiwal im. Josepha Conrada. Jak co roku, Kino Pod Baranami zaprasza na pasmo filmowe towarzyszące Festiwalowi. Pytania o naturę przyszłości, stawiane przez organizatorów tegorocznej edycji Festiwalu, nurtują również twórców filmów prezentowanych w ramach wydarzenia. Wybranym dokumentom i fabułom pasma filmowego towarzyszyć będą prelekcje festiwalowych gości.


Tegoroczna edycja Festiwalu Conrada odbywa się pod hasłem „Natura przyszłości”. Organizatorzy celowo zawarli w nim pewną dwuznaczność, ponieważ pragnęli zadać zarówno pytania o naturę przyszłości (jaka będzie i co nam przyniesie?), jak i o naturę w przyszłości – jako problem środowiska naturalnego. Zestaw filmów, prezentowanych na Festiwalu, podejmuje te złożone tematy, próbując diagnozować rzeczywistość i zwiększać naszą świadomość.


Serię towarzyszących Festiwalowi pokazów filmowych otworzy dokument Nature is My Homeland Marka Gajczaka, prezentowany m.in. na Krakowskim Festiwalu Filmowym. To zaskakująco świeże spojrzenie na kwestie ekologii. Bohaterowie filmu – naukowcy, artyści i entuzjaści – z zupełnie nowej perspektywy ukazują tematykę związków człowieka z naturą.


Tragicznemu epizodowi europejskiej historii przygląda się Dramat Brygad Międzynarodowych, wyświetlany w partnerstwie z Domem Norymberskim. Dokument ten cofa się do czasów wojny domowej w Hiszpanii, w którą zaangażowane były także oddziały złożone z idealistycznych obcokrajowców. Wprowadzenie do filmu przedstawi niemiecka badaczka Irme Schaber, autorka biografii Gerdy Taro – pionierki fotografii wojennej.


Niezwykłe znaczenie miała działalność gościa Festiwalu, Behrouza Boochaniego – kurdyjskiego dziennikarza, który utrwalał telefonem przerażającą codzienność ośrodka-więzienia na niesławnej wyspie Manus w Papui Nowej Gwinei. Z materiałów Boochaniego powstał dokument Chauka, Please Tell Us the Time, którego pokaz na Festiwalu Conrada będzie polską premierą filmu. Do seansu wprowadzi Marcin Żyła – dziennikarz Tygodnika Powszechnego, a z ekranu krótko o filmie opowie również współreżyser, Arash Kamali Sarvestani.


O prawach kobiet opowiadają dwa prezentowane w paśmie filmy. Fabularyzowany dokument Siłaczki przedstawia historię polskich aktywistek, których wysiłek, upór i konsekwencja doprowadziły do podpisania przez Józefa Piłsudskiego dekretu o prawach wyborczych kobiet 28 listopada 1918 roku. Wprowadzenie do filmu wygłosi jego współreżyserka, Marta Dzido.


Gloria Steinem. Moje życie w drodze to z kolei historia amerykańskiej pisarki, aktywistki i działaczki na rzecz praw kobiet. Za reżyserię odpowiada Julie Taymor, znana z takich produkcji, jak Frida (2002) czy Across the Universe (2007). W rolę Glorii Steinem wcieliły się kolejno: Alicia Vikander i Julianne Moore. Filmowa opowieść o ikonie amerykańskiego feminizmu została oparta na wydanych w 2015 roku wspomnieniach aktywistki. Na film zaproszą z ekranu reżyserka, Julie Taymor oraz autor muzyki do filmu, Elliot Goldenthal.


Festiwalowe pasmo filmowe zwieńczy Mała mama – jeden z najgłośniejszych tytułów tegorocznego Berlinale, w którym Céline Sciamma, twórczyni Portretu kobiety w ogniu eksploruje bogate życie wewnętrzne ośmioletniej Nelly. Pokaz może być uzupełnieniem festiwalowej rozmowy o psychicznym dobrostanie dzieci, inspirowanej książką Niepokój przychodzi o zmierzchu Marieke Lucas Rijneveld.


Ponadto w Kinie Pod Baranami odbędą się dwa pokazy w ramach Word2Picture – wydarzenia łączącego branżę wydawniczą z rynkiem filmowym. W czwartek, 21 października na ekranie pojawi się Żeby nie było śladów –  poruszająca opowieść o śmierci Grzegorza Przemyka. Pokaz poprzedzi dyskusja z udziałem Cezarego Łazarewicza, autora literackiego pierwowzoru. Rozmowę poprowadzi krytyk filmowy, Piotr Czerkawski.


Dwa dni później, 23 października, zaprezentowany zostanie Ostatni komers – nagrodzony na Festiwalu Filmowym w Gdyni elektryzujący debiut, rozgrywający się wśród młodych mieszkańców małego miasta. Przed seansem odbędzie się spotkanie z Anną Cieplak, autorką książki Ma być czysto, na której motywach został oparty film. Gośćmi rozmowy będą także reżyser i scenarzysta Dawid Nickel oraz producentka Marta Habior. Dyskusję poprowadzi krytyczka filmowa Adriana Prodeus.


Szczegółowe informacje na temat Festiwalu: www.conradfestival.pl

 

BILETY:
24 zł
(normalny)
17 zł (ulgowy)
16 zł (klubowy)
Karnet (8 filmów): 96 zł
(Aby zakupić Karnet online, prosimy o kontakt: kasa@kinopodbaranami.pl)

 


PROGRAM:

poniedziałek, 18 października
21.00 NATURE IS MY HOMELAND | NATURE IS MY HOMELAND
(Marek Gajczak) PL 2021, 54’ (film dokumentalny)


wtorek, 19 października
21.00
DRAMAT BRYGAD MIĘDZYNARODOWYCH | LA TRAGÉDIE DES BRIGADES INTERNATIONALES
(Patrick Rotman) FR 2015, 100’ (film dokumentalny)
Wprowadzenie do filmu: Irme Schaber
Partner pokazu: Dom Norymberski w Krakowie


środa, 20 października
21.00
 SIŁACZKI | SIŁACZKI
(Marta Dzido, Piotr Śliwowski) PL 2018, 70’
Wprowadzenie do filmu: Marta Dzido


czwartek, 21 października
20.00 Word2Picture:
ŻEBY NIE BYŁO ŚLADÓW | LEAVE NO TRACES
(Jan P. Matuszyński) PL 2021, 160’
Przed pokazem dyskusja z udziałem Cezarego Łazarewicza, autora literackiego pierwowzoru.


piątek, 22 października
21.00 GLORIA STEINEM. MOJE ŻYCIE W DRODZE | THE GLORIAS
(Julie Taymor) US 2020, 139’
Wirtualna zapowiedź: Julie Taymor i Elliot Goldenthal


sobota, 23 października
18.00 Word2Picture:
OSTATNI KOMERS | OSTATNI KOMERS
(Dawid Nickel) PL 2020, 84’
Przed pokazem dyskusja z udziałem Anny Cieplak, autorki literackiego pierwowzoru, Dawida Nickela - reżysera i scenarzysty oraz producentki Marty Habior.

21.00 CHAUKA, PLEASE TELL US THE TIME | CHAUKA, PLEASE TELL US THE TIME
(Arash Kamali Sarvestani, Behrouz Boochani) NL/AU 2017, 90’ (film dokumentalny)
Wprowadzenie do filmu: Marcin Żyła
Wirtualna zapowiedź: Arash Kamali Sarvestani


niedziela, 24 października
18.00 MAŁA MAMA | PETITE MAMAN
(Céline Sciamma) FR 2021, 72’


 

O FILMACH:

CHAUKA, PLEASE TELL US THE TIME | CHAUKA, PLEASE TELL US THE TIME
(Arash Kamali Sarvestani, Behrouz Boochani) NL/AU 2017, 90’ (film dokumentalny)

Nakręcony telefonem komórkowym portret ośrodka-więzienia na niesławnej wyspie Manus w Papui Nowej Gwinei, gdzie znana z surowej polityki migracyjnej Australia zsyłała ubiegających się o azyl. By stworzyć film, osadzony w instytucji kurdyjski dziennikarz Behrouz Boochani w tajemnicy współpracował z irańsko-holenderskim filmowcem, Arashem Kamali Sarvestanim.


W filmie widzowie otrzymują rzadką możliwość przyglądania się życiu setek ludzi ubiegających się o azyl, którzy egzystują w całkowitej izolacji od zewnętrznego świata. Chauka, Please Tell Us the Time to wstrząsająca opowieść o złym traktowaniu, zastraszaniu i psychicznym obciążeniu, jakiego doświadcza wielu zatrzymanych.


Zamiarem filmowców było "udokumentowanie sytuacji, by w przyszłości żaden przywódca polityczny nie mógł przedstawić zniekształconej narracji o wydarzeniach". Tytuł filmu nawiązuje do nazwy endemicznego ptaka, który zawsze odzywa się o tej samej porze, ironicznie wyznaczając kolejne dni, które upływają zatrzymanym na niekończącym się oczekiwaniu.


Działalność Behrouza Boochaniego znacząco wpłynęła na podjętą przez australijski rząd decyzję o zamknięciu więzienia na wyspie Manus w 2017 roku.


Pokaz na Festiwalu Conrada to polska premiera filmu.

 

DRAMAT BRYGAD MIĘDZYNARODOWYCH | LA TRAGÉDIE DES BRIGADES INTERNATIONALES
(Patrick Rotman) FR 2015, 100’ (film dokumentalny)

W trwającej od 1936 do 1939 roku wojnie domowej w Hiszpanii po stronie republikańskiej, w tzw. Brygadach Międzynarodowych, walczyli ochotnicy z całego świata. Znalazło się wśród nich wielu intelektualistów, m.in. Ernest Hemingway, John Dos Passos, Antoine de Saint-Exupéry, George Orwell, André Malraux czy Ilia Erenburg.


Dokument Patricka Rotmana, zmontowany z archiwalnych zdjęć i materiałów filmowych, pokazuje nie tylko historię wojny o władzę, ale także skomplikowaną sytuację polityczną w szeregach wojsk walczących z siłami generała Franco. Wśród archiwaliów odnalezionych przez reżysera znajdują się m.in. ujęcia z kongresu pisarzy w Walencji w 1937 roku, który na fotografiach uwieczniała Gerda Taro.

 

GLORIA STEINEM. MOJE ŻYCIE W DRODZE | THE GLORIAS
(Julie Taymor) US 2020, 139’

Camerimage 2020: Udział w konkursie głównym


Biografia oparta na wspomnieniach ikony amerykańskiego feminizmu, Glorii Steinem. Gloria Steinem. Moje życie w drodze to film, który świetnie trafia w swój czas. Chociaż został oparty na wspomnieniach wydanych w 2015 roku, a opowiada o wydarzeniach sprzed dekad, to wydaje się, że ta sama walka wciąż trwa.


Reżyserka filmu, Julie Taymor, decyduje się pokazać różne kluczowe momenty z życia aktywistki. W roli młodej Glorii wystąpiła Alicia Vikander, a jej starszą wersję zagrała Julianne Moore. Gloria Steinem. Moje życie w drodze to opowieść o samej aktywistce, jej dziedzictwie, a także przestroga przed angażowaniem się w politykę nieodpowiednich, próżnych ludzi, składaniem obietnic bez pokrycia, lekceważeniem podstawowych praw i wolności absolutnie wszystkich obywateli.

 

MAŁA MAMA | PETITE MAMAN
(Céline Sciamma) FR 2021, 72’

MFF w San Sebastian 2021: Nagroda publiczności
MFF w Toronto 2021: Udział w sekcji “Prezentacje specjalne”
MFF w Berlinie 2021: Udział w konkursie głównym
MFF Nowe Horyzonty 2021: OPPO Pokazy galowe - Udział w sekcji


Jeden z najgłośniejszych filmów tegorocznego Berlinale. Po udanej wycieczce w rewiry kina kostiumowego (Portret kobiety w ogniu) Céline Sciamma powraca do korzeni. W Małej mamie francuska reżyserka eksploruje bogate życie wewnętrzne dziecięcej bohaterki. Ośmioletnią Nelly poznajemy w momencie, gdy dziewczynka dowiaduje się o śmierci swojej babci. Nie tylko przeżywa własną żałobę, lecz także przygląda się silnym emocjom targającym całą rodziną. W postawie Nelly zaskakująca dojrzałość łączy się z dziecięcą wiarą w potęgę wyobraźni. To właśnie dzięki niej na drodze dziewczynki staje w pewnym momencie rówieśniczka, która wydaje się łudząco podobna do jej matki. Sciamma przygląda się temu niecodziennemu spotkaniu z zaciekawieniem i czułością, która nadaje filmowi uniwersalność i wzbogaca go o wymiar terapeutyczny. Mała mama to bowiem nic innego, jak spełniona fantazja o zaprzyjaźnieniu się z własnym rodzicem.
Opis MFF Nowe Horyzonty

 

NATURE IS MY HOMELAND | NATURE IS MY HOMELAND
(Marek Gajczak) PL 2021, 54’ (film dokumentalny)

Krakowski Festiwal Filmowy 2021: Nagroda Specjalna (Nagroda im. Macieja Szumowskiego), Udział w konkursie polskim


Zaskakująco świeże spojrzenie na kwestie ekologii. Bohaterami filmu są ludzie na bardzo różnych poziomach związani z naturą – naukowcy, artyści, entuzjaści. Z zupełnie nowej perspektywy ukazują oni tematykę związków człowieka z naturą. Musimy nauczyć się żyć ze świadomością, że ludzie w nieodwracalny sposób zmienili świat, który dzielą z milionami innych gatunków. Które z nich najlepiej przystosowały się do życia w miastach? Dlaczego filmy przyrodnicze ukazują nieprawdziwy obraz przyrody? Czego możemy się nauczyć od roślin i zwierząt, które potrafią się przystosować do życia wśród śmieci?

 

OSTATNI KOMERS | OSTATNI KOMERS
(Dawid Nickel) PL 2020, 84’

FPFF w Gdyni 2020: Konkurs Filmów Mikrobudżetowych - Najlepszy film, Nagroda Jury Młodzieżowego
40. Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych MŁODZI I FILM: Udział w konkursie głównym


Oparty na motywach fragmentów powieści Ma być czysto Anny Cieplak pełnometrażowy debiut fabularny Dawida Nickela (zarazem współautora scenariusza do filmu).


Ostatni tydzień szkoły w gimnazjum w małym polskim miasteczku. W oczekiwaniu na imprezę zamykającą (tytułowy komers) grupa uczniów spędza czas na miejskim basenie. W ciągu kilku dni zasmakują zauroczeń, odrzucenia i pierwszych zawiedzionych nadziei. Zapis ich doświadczeń jest zwieńczeniem okresu gimnazjalnego i portretem współczesnej młodzieży poszukującej tożsamości, przynależności i więzi.

 

SIŁACZKI | SIŁACZKI
(Marta Dzido, Piotr Śliwowski) PL 2018, 70’

Ludźmi jesteśmy i ludzkich praw żądamy! – przekonywała Kazimiera Bujwidowa, orędowniczka zniesienia zakazu wstępu kobiet na uniwersytety. Odważmy się być wolnymi! – zachęcała Maria Dulębianka, pierwsza kandydatka na posła do sejmu, w czasie kiedy kobiety nie miały jeszcze praw wyborczych. Chcemy całego życia! – krzyczała Zofia Nałkowska, żądając równości nie tylko pod względem politycznym, ale także obyczajowym. Bez różnicy płci! – postulowała Paulina Kuczalska, nazywana - nie bez powodu - papieżycą feminizmu. Walczyły o prawa w kraju, którego nie było wówczas na mapie. Mówiono im, że to nie pora na walkę o prawa kobiet. Ale one nie chciały niepodległej Polski bez wolnych Polek. Bojownice, patriotki, aktywistki, żołnierki, sufrażystki - to o nich oraz ich wieloletnim boju o sprawę kobiecą opowiada fabularyzowany dokument Siłaczki.

 


ŻEBY NIE BYŁO ŚLADÓW | LEAVE NO TRACES
(Jan P. Matuszyński) PL 2021, 160’

MFF w Wenecji 2021 - nominacja: Złoty Lew - Udział w konkursie głównym (Jan P. Matuszyński)
Złote Lwy 2021 - wygrana: Nagroda indywidualna - Najlepsza scenografia (Paweł Jarzębski), Srebrne Lwy - Zdobywca (Aneta Hickinbotham, Jan P. Matuszyński, Leszek Bodzak), Nagroda Specjalna - Nagroda festiwali i przeglądów filmu polskiego za granicą (Jan P. Matuszyński)
Złote Lwy 2021 - nominacja: Udział w konkursie głównym (Jan P. Matuszyński)


Polska, 1983 rok. W kraju wciąż obowiązuje, mimo zawieszenia, wprowadzony przez komunistyczne władze stan wojenny, mający na celu zduszenie solidarnościowej opozycji. 12 maja Grzegorz Przemyk, syn opozycyjnej poetki Barbary Sadowskiej, zostaje zatrzymany i ciężko pobity przez patrol milicyjny. Przemyk umiera po dwóch dniach agonii. Jedynym świadkiem śmiertelnego pobicia jest jeden z kolegów Grzegorza, Jurek Popiel, który decyduje się walczyć o sprawiedliwość i złożyć obciążające milicjantów zeznania.


Żeby nie było śladów oparte jest o wątki zawarte w bestsellerowym, nagrodzonym Literacką Nagrodą NIKE reportażu Cezarego Łazarewicza Żeby nie było śladów. Sprawa Grzegorza Przemyka. Reżyserem jest Jan P. Matuszyński – twórca obsypanej na całym świecie nagrodami Ostatniej Rodziny i serialu Król.

 

SPOT:

 

 

ORGANIZATOR:
Krakowskie Biuro Festiwalowe – operator programu Kraków Miasto Literatury UNESCO


PARTNER:
Kino Pod Baranami

archiwum