kpb

Wiosna Filmów 2016

WIOSNA FILMÓW 2016
16 - 19 maja




W dniach 16-19 maja zapraszamy na krakowską odsłonę Festiwalu Filmowego WIOSNA FILMÓW, którego główna tegoroczna edycja odbyła się w kwietniu w Warszawie. Organizatorzy przygotowali prawdziwie królewską filmową ucztę, na którą składa się osiem produkcji docenionych na najlepszych międzynarodowych festiwalach przez jury, dziennikarzy, a także publiczność. Większość będzie można zobaczyć w Krakowie przedpremierowo.

Trzonem programu Festiwalu jest przegląd wybranych produkcji z najważniejszych festiwali na świecie, m.in. w Cannes, Berlinie, Wenecji, Karlowych Warach, Locarno, Montrealu, San Sebastian, Toronto czy festiwalu Sundance. Repertuar został uzupełniony perełkami z Cottbus, Mannheim, Rzymu czy Salonik, a także filmami wskazanymi przez Europejską Akademię Filmową i Amerykańską Akademię Filmową.

WIOSNA FILMÓW jest platformą umożliwiającą polskiej publiczności zobaczenie i samodzielną ocenę filmów, święcących triumfy na najważniejszych festiwalach świata. A zatem uczestnictwo w tym, co wyznacza trendy w kinie artystycznym, często mało obecnym w głównym obiegu kinowym w Polsce. – mówi Michał Myśliński, dyrektor programowy i główny selekcjoner WIOSNY FILMÓW.

W programie krakowskiej edycji Festiwalu znalazł się m.in. komediodramat Subtelność (reż. Christian Vincent), nagrodzony za scenariusz i główną rolę męską na MFF w Wenecji; najnowszy film hołubionej w Cannes Naomi Kawase (Las w żałobie, Zawsze woda) - Kwiat wiśni i czerwona fasola; Wojna (reż. Tobias Lindholm) - duński kandydat do tegorocznego Oscara w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny; nagrodzony Złotym Niedźwiedziem w Berlinie Fuocoammare. Ogień na morzu (reż. Gianfranco Rosi), poruszający temat uchodźców; czy pełna ironicznego humoru komedia Chevalier w reżyserii Athiny Rachel Tsangari, czołowej przedstawicielki greckiej Nowej Fali.



PROGRAM:

poniedziałek, 16 maja
19.00  FUOCOAMMARE. OGIEŃ NA MORZU
| FUOCOAMMARE
reż. Gianfranco Rosi, Włochy 2016, 108’

21.00  SUBTELNOŚĆ | L'HERMINE
reż. Christian Vincent, Francja 2015, 98’

wtorek, 17 maja
19.00  DOBRA ŻONA
| DOBRA ŽENA
reż. Mirjana Karanovic, Serbia 2016, 90’

21.00  KWIAT WIŚNI I CZERWONA FASOLA | AN
reż. Naomi Kawase, Japonia 2015, 113’

środa, 18 maja
19.00  CHEVALIER
| CHEVALIER
reż. Athina Rachel Tsangari, Grecja 2015, 99’

21.00  WSZYSCY ALBO NIKT | NOUS TROIS OU RIEN
reż. Kheiron, Francja 2015, 102’

czwartek, 19 maja
19.15  FAIR PLAY
| FAIR PLAY
reż. Andrea Sedlácková, Czechy 2014, 100’

21.00  WOJNA | KRIGEN
reż. Tobias Lindholm, Dania 2015, 115’


BILETY:
16 zł
(normalny)
14 zł (ulgowy)
Karnet (8 filmów): 64 zł


O FILMACH:

CHEVALIER
| CHEVALIER
reż. Athina Rachel Tsangari, Grecja 2015, 99’

Indiewire Critics' Poll 2015 - najlepszy niedystrybuowany film
Village Voice Film Poll 2015 - najlepszy niedystrybuowany film
MFF w Salonikach - Nagroda Publiczności
MFF w Londynie - najlepszy film
FF w Sarajewie - nagroda dla zespołu aktorskiego,
specjalna nagroda Jury dla reżyserki Athiny Rachel Tsangari
MFF w Locarno - nominacja do nagrody Złoty Leopard


Kolejna oryginalna komedia czołowej twórczyni greckiej Nowej Fali to niebywale zabawne, ale i niezwykle inteligentne studium męskich antagonizmów. Środek zimy. Sześciu mężczyzn rusza na wyprawę wędkarską na Morzu Egejskim. Szybko okazuje się, że ich jacht jest uszkodzony i muszą zacumować w najbliższej bezpiecznej przystani, by dokonać naprawy. Kiedy trwa usuwanie usterki, wędkarze zabijają czas, grając w Chevalier - grę polegającą na ustaleniu, który z graczy jest najlepszy w kolejnych wyzwaniach. Trofeum stanowi pierścień przechodzący z rąk do rąk. Jest jedna zasada: nikt nie ma prawa opuścić łodzi przed końcem gry... Chevalier to film zbliżony klimatem do dzieł przyjaciela i wielokrotnego współpracownika reżyserki, Giorgiosa Lanthimosa, autora Kła, Alp i pokazywanego niedawno w polskich kinach Lobstera.


DOBRA ŻONA | DOBRA ŽENA
reż. Mirjana Karanovic, Serbia 2016, 90’

Sundance Film Festival: nominacja
Cleveland International Film Festival: nominacja
Göteborg Film Festival: nominacja


Pokazywany na tegorocznym festiwalu Sundance w konkursie głównym, debiut reżyserski uznanej serbskiej aktorki - Mirjany Karanović, która gra w filmie również główną rolę żeńską. Akcja filmu toczy się w powojennej Serbii. Milena, kobieta w średnim wieku, dowiaduje się w krótkim czasie kilku nieprzyjemnych rzeczy o sobie samej i swoim mężu. Rutynowe badania wykazują, że ma guza piersi; dodatkowo odkrywa gorzką prawdę o niechlubnych wojennych występkach swojego męża. Przykładna gospodyni domowa i kochająca żona musi zmierzyć się teraz z realiami otaczającego ją świata i odpowiedzieć sobie na wiele trudnych pytań. Doskonale dobrany duet aktorski (w roli męża Vlada - Boris Isaković) stworzył sceny pełne intymności i sprzecznych uczuć kobiety do mężczyzny.


FAIR PLAY | FAIR PLAY
reż. Andrea Sedlácková, Czechy 2014, 100’

Czeski kandydat do Oscara 2015
Czeskie Lwy - Nagroda publiczności

Akcja filmu rozgrywa się w latach 80. w komunistycznej Czechosłowacji. Młoda i utalentowana biegaczka Anna zostaje wybrana do drużyny narodowej i rozpoczyna treningi, aby zakwalifikować się na igrzyska olimpijskie. Trener jest przekonany, że młodej sportsmence uda się zdobyć medal. Aby pomóc Annie, w tajemnicy przed nią samą, podaje jej sterydy. Matka Anny zdaje sobie sprawę, że zawody to dla córki wielka szansa i okazja do ucieczki z komunistycznego kraju, dlatego godzi się na podawanie dziecku szkodliwych substancji.


FUOCOAMMARE. OGIEŃ NA MORZU | FUOCOAMMARE
reż. Gianfranco Rosi, Włochy 2016, 108’

MFF w Berlinie, konkurs główny - Złoty Niedźwiedż dla najlepszego filmu i nagroda jury ekumenicznego

Nagrodzony Złotym Niedźwiedziem na Berlinale najnowszy film mistrza dokumentu społecznego Gianfranca Rosiego (Rzymska aureola, Pokój 164. Spowiedź mordercy). Lampedusa to malutka wyspa leżąca pomiędzy Afryką i Europą. Terytorialnie przynależy do Włoch. W ciągu roku dobija do niej ponad 150 tysięcy uchodźców z Afryki - ludzi szukających schronienia przed wojną i głodem. Wielu z nich nie dociera do celu. Prowizoryczne łódki i przegniłe tratwy toną, pozbawiając życia wielu osób. Reżysera interesuje to, kim są ludzie masowo przybywający na Lampedusę. Uwagę poświęca zarówno Afrykańczykom, jak i mieszkańcom wyspy. Problemy i priorytety pierwszych zestawia z troskami i dążeniami drugich. Fuocoammare. Ogień w morzu pozwala zobaczyć, kim są ci, o których huczą gazety i Internet, a o których tak naprawdę nic nie wiemy. Jak powiedziała w Berlinie przewodnicząca jury, Meryl Streep, to film niezbędny i ważny, pokazujący, jak wielką rolę może odegrać dziś dokument.


KWIAT WIŚNI I CZERWONA FASOLA | AN
reż. Naomi Kawase, Japonia 2015, 113’

Wiosna Filmów 2016 - nagroda publiczności
Asia Pacific Screen Awards 2015 - najlepsza aktorka: Kirin Kiki
Hochi Film Awards 2015 - najlepsza aktorka: Kirin Kiki

Film otwarcia sekcji Un Certain Regard na 68. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes. Doceniana przez krytykę na całym świecie oda do prostych życiowych przyjemności. Sentaro, mężczyzna w średnim wieku, jest właścicielem niewielkiej naleśnikarni, w której serwuje dorayaki, japoński deser składający się z naleśników przekładanych słodką pastą z czerwonej fasoli. Kiedy Sentaro rozpoczyna poszukiwanie pomocy kuchennej, zgłasza się siedemdziesięcioletnia Tokue. Cukiernik początkowo odrzuca jej podanie, ponieważ obawia się, że praca może się okazać ponad siły starszej pani. Właściciel zmienia jednak zdanie, gdy tylko kosztuje pasty przygotowanej przez Tokue. Dzięki jej sekretnej recepturze na tytułowe an drobny biznes zaczyna rozkwitać...


SUBTELNOŚĆ | L'HERMINE
reż. Christian Vincent, Francja 2015, 98’

Cezary: nominacje dla najlepszego aktora (Fabrice Luchini)
i najlepszej aktorki drugoplanowej (Sidse Babett Knudsen)
MFF w Wenecji, konkurs główny: nagroda za najlepszy scenariusz,
Puchar Volpiego dla najlepszego aktora (Fabrice Luchini)


Nagrodzony na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji najnowszy film mistrza francuskiego kina, spadkobiercy Érica Rohmera. Michel Racine (Fabrice Luchini) jest sędzią. Właśnie orzeka w bardzo trudnej sprawie. Opinia społeczna swój osąd już wydała, ale Michel chce zbadać sprawę dokładniej. Czuje, że tym razem ma do czynienia z przypadkiem, który nie jest tak prosty, jak się wydaje. Oddany pracy nie myśli o niczym innym. Sytuacja komplikuje się, kiedy w czasie procesu wśród ławników dostrzega Dittę (Sidse Babett Knudsen), z którą kiedyś się spotykał. Nie widzieli się od lat, w życiu obojga wiele zdążyło się zmienić. Ditte ma kilkuletnią córkę i stoi na życiowym rozdrożu. Spotkanie tych dwojga staje się dla reżysera pretekstem do stwierdzenia, że stara miłość nie rdzewieje. A także do refleksji, że ferowanie wyroków leży w rękach ludzi, którzy mają swoje słabości i problemy. Pod wpływem odradzającego się uczucia oboje bohaterowie będą inaczej patrzeć na sprawę. Dramat sądowy przejmująco łączy się tutaj z historią miłosną. Tylko czy miłość okaże się dla walczących o sprawiedliwość bohaterów łaskawa?


WOJNA | KRIGEN
reż. Tobias Lindholm, Dania 2015, 115’

Oscary 2016 - nominacja dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego
Bodil Awards - nominacja dla najlepszego filmy, aktora, aktorki, aktora drugoplanowy
MFF w Göteborgu - nominacja dla najlepszego filmu nordyckiego
MFF w Palm Springs - nagroda publiczności
Robert Festival - nagroda dla najlepszej aktorki: Tuva Novotny

Nominowany do Oscara najnowszy obraz Tobiasa Lindholma, scenarzysty Polowania i serialu Rząd, określany przez krytykę mianem jednego z najbardziej inteligentnych filmów wojennych, jakie kiedykolwiek nakręcono. Sierżant Claus Pedersen stacjonuje wraz ze swoją kompanią na afgańskiej prowincji. W tym czasie żona dowódcy, Maria, musi sobie radzić z trudami codziennego życia bez męża i samotną opieką nad trojgiem dzieci. Podczas rutynowej misji żołnierze dostają się pod ostrzał talibów. Aby ratować swoich ludzi, Claus podejmuje dramatyczną decyzję, w wyniku której zostaje oskarżony o popełnienie zbrodni wojennej. Konsekwencje czynu poważnie dotykają zarówno sierżanta, jak i jego rodzinę. Wojna jest zarówno thrillerem wojennym, jak i dramatem sądowym. W obu przypadkach pozostaje obrazem znakomitym, bardzo realistycznym. Za wyjątkiem głównych postaci, filmowych wojskowych odgrywają prawdziwi duńscy żołnierze służący w Afganistanie.


WSZYSCY ALBO NIKT | NOUS TROIS OU RIEN
reż. Kheiron, Francja 2015, 102’

Cezary 2016 - nominacja za najlepszy debiut
MFF w Tokio - nagroda Jury

Przewrotna komedia o perypetiach irańskiej rodziny we Francji. Nominowany do Cezara debiut Kheirona, popularnego nad Sekwaną komika irańskiego pochodzenia, to słodko-gorzka refleksja nad palącą kwestią multikulturowości. Tragikomedia bazuje na prawdziwej historii Hibata Tabiba, w którego wciela się… rzeczywisty syn bohatera, gwiazda stand-upu i emitowanego w Canal+ sitcomu Bref, Kheiron. Akcja zawiązuje się na początku lat 80. W wyniku irańskiej rewolucji islamskiej, skutkującej obaleniem szacha Mohammada Rezy Pahlawiego przez zwolenników ajatollaha Ruhollaha Chomeiniego, bohater wraz z żoną Fereshteh (w tej roli znana z Proroka Leïla Bekhti) i synkiem jest zmuszony wyemigrować z kraju do Francji. Tutaj, w powiecie Seine-Saint-Denis, przybysze próbują zasymilować się z lokalną społecznością.


// Oficjalna strona Festiwalu


SPOT:

Bookmark and Share

archiwum